Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Мигове условност

„Условното наклонение изразява един евентуален или иреален факт, чиято реализация се разглежда като следствие от един предположен факт, от едно условие. Употребява се и за да се обозначи просто някаква фантазия, като случките се пренасят в полето на въображаемото. Например изначалната условност, използвана от децата, когато измислят нова игра.“

„Камионът“ – странна и ефирна история, съставена от условни наклонения. Авторката Маргьорит Дюрас принадлежи към най-големите майстори на перото на ХХ век. Още при появата на първия ѝ роман – „Безсрамните“, който излиза през 1943 г., критиците определят писането ѝ като „музикално слово“. Едно от най-силните ѝ произведения е „Любовникът“ – малка книжка, продадена в три милиона екземпляра веднага след излизането си и преведена на 25 езика. Дюрас написва „Любовникът“ на 70 години и печели наградата „Гонкур“. Както и да я определят литературните критици, Маргьорит Дюрас има свой изумителен стил, който наистина звучи като музика.

„От писането се подивява – казва Маргьорит Дюрас. - Човек се връща към едно дивачество отпреди живота. И го разпознава неизменно, то е онова от горите, онова отдавнашно като времето. Онова на страха от всичко, отчетлив и неотделим от самия живот. Ожесточава се. Човек не може да пише без силата на тялото. Трябва да е по-силен от себе си, за да се залови с писането, трябва да е по-силен от това, което пише. Потресаваща история, да. Не само писането, написаното, ами и звуците на нощните зверове, тези на всички, вашите и моите, тези на кучетата. Смазващата, отчайваща вулгарност на обществото. Болката, Христос и Мойсей, и фараоните, и всички евреи, и всички еврейски деца, и още най-силното усещане за щастие. Неизменно, така смятам“.

Истинското ѝ име е Маргьорит Жермен Мари Донадийо. Родена е на 4 април 1914 г. в Сайгон, Индокитай – бивша френска колония, където родителите ѝ участват в кампания за стимулиране на работата на френски граждани в колониите. Маргьорит е съвсем малка, когато баща ѝ се разболява и умира. Единият ѝ брат се привързва към опиума, а другият – към бандите. Майка ѝ изпада в тежка депресия, след като прави лоша инвестиция в покупката на земя и напълно се разорява. Маргьорит Дюрас отива за първи път в Париж, когато е на 18 години и занася там дълбоките травми от детството си, както и огромния си писателски талант. Много от произведенията ѝ са екранизирани. Радиоадаптацията на „Камионът“ е направена от Ина Вълчанова именно по сценарий за филм. Участват: Нина Стамова и Калин Яворов.
Режисьор: Мария Нанчева.

Приятно слушане!

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Рas de deux на границата между разум и лудост

Jazz Age/епохата на джаза е не само термин, който Франсис Скот Кий Фицджералд изобретява, но и набъбнала от противоречия реалност, която поставя в центъра на изображение на своите разкази и романи. Ранните 30-те, когато замисля и работи върху „Нежна е нощта“, са едни от най-мрачните години в живота му. През 1932 г. съпругата му Зелда е хоспитализирана..

публикувано на 06.08.20 в 13:20

Истории от спрелия свят

Нарекоха го „демон“, докато превземаше света неочаквано бързо и уби безброй хора. Лекари и учени търсеха знание и решения, докато той менеше „лицето“ си всеки ден. Започнаха да го наричат „Хамелеон“. През месец март в Бергамо, Италия, „умрелите са толкова много, че няма къде да ги погребват вече“, а месец по-късно в Ню Йорк „хладилните камиони седят зад..

обновено на 20.07.20 в 10:19

Да се ожениш или да не се ожениш…

„Някой път като започнеш, така, в свободното си време да мислиш, току-виж накрая решиш най-после да се ожениш. Живееш, живееш и накрая ти става много гадно“. В среднощното време за радиотеатър може да чуете „Женитба“ – великолепната комедия на Николай Василиевич Гогол, която не слиза от световните сцени. Гогол определя пиесата си като невероятно събитие..

публикувано на 18.07.20 в 09:05

Страст, емоция и топлина

Ингмар Бергман е сам по себе си необикновено благодатен автор за правене по радиото, дори съвсем не случайно пише и поставя радиопиеси, но режисьорът Григор Антонов с актьорското участие на Александра Василева, Юлиана Сайска, Стоян Алексиев, Мимоза Базова, Велислав Павлов и Леонид Йовчев надхвърля хоризонта на този принципен, пословичен шанс с една..

публикувано на 16.07.20 в 08:30

Клиничен миш-маш от обозримото бъдеще

Някъде в обозримото бъдеще. Градска атмосфера. Дъждовете са ежедневие. Непрекъснато прелитат хеликоптери. Звук на автомобилна катастрофа, смесен с вой на сирени, писукане на медицински уреди и апаратура… Радиопиесата „Миш-маш“ ни грабва още с началото, още с началните ремарки.  Авторът ѝ Станислав Лем, въпреки че по професия е лекар, става..

публикувано на 15.07.20 в 08:35