Корейският поп, накратко наричан Кей поп, се превърна в глобален феномен в последното десетилетие и си създаде многобройни ревностни почитатели по цял свят. Същевременно движението Blacks Lives Matter (BLM) упреква звездите и продуцентите на Кей попа, че не отдават нужното на черните творци, които пишат песни за тях.
В креативно отношение песните на Кей поп звездите не се отличават от господстващия мейнстрийм. Те са същият танцувален, синтетичен поп, който озвучава света от Токио до Берлин и от Талин до Сао Паоло. Тук активистите на BLM виждат проблем. Те искат по-високо заплащане и отчитане на авторски права, когато пишат песни за Кей поп изпълнители, настояват също така за гласовита и финансова подкрепа за движението, тъй като Кей попът усвоява не само песни, но и артистично и стилово влияние от афро-американската култура.
Нещо повече - голяма част от феновете на Кей поп групите в САЩ са афроамериканците, които пълнят стадионите по време на турнетата и купуват мърчандайз стоките на корейски групи.
По тази причина сега изискват от корейците да показват по-чувствително отношение към расовия въпрос.
Всъщност най-известната Кей поп група BTS (рожба на компанията Big Hit Entertainment, чийто управител публично заяви, че черната музикака е в основата на идентичността на септета), са сред явните защитници на черната кауза. Групата дари 1 милион долара на движението Black Lives Matter, но мнозина смятат, че това не е достатъчно и че южнокорейската развлекателна индустрия не е отдава дължимото уважение на черната култура.
"Те гледат на нас точно както и белите. Използват културата ни, възхищават й се, вземат от нея каквото им харесва и не връщат нищо обратно" - изтъква Майка Пауъл, който създава редица хитове за Кей поп групи и е недоволен от начина, покойто те използват разработени от него танцови стъпки и семпли, без да му платят адекватно.
Чернокожи активисти наскоро организираха бойкот по време на турнето на една от корейските групи SM, която отказвала публично да признае афро-американското влияние върху формирането си.
Моментът е важен, според друга активистка и авторка на песни Тифани Ред, която си е поставила лична задача - да промени музикалната индустрия чрез активизъм. "Той е нужен, той липсва. Липсва защита на артистите, а те имат нужда от защита", казва тя.
Ще излъжа, ако кажа, че не съм им помагала да крадат от нашата култура. Не ние изградихме системата, но е наша отговорност да я променим за добро. Черните хора не са единствените, които ще спечелят от промяната на Кей поп индустрията. Всеки ще спечели, ако бъде създадена цяла нова система на отговорност."
Източник: Guardian
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
В утрото преди гласът на музиканта и актьор Игор Дамянов да озвучи събитието "Emotion Wave" , той сподели своите мисли за пътя на музиката към душите ни. В ефира на "Нашият ден" Дамянов разказа за своето откритие на музикалния талант и за пътя, който го е довел до сцената. "Аз обичам да пея, но никога не съм учил професионално, освен в..
Отскоро в ръцете на специалистите и любознателните читатели е едно интересно издание, плод на дългогодишен труд – каталог на библиотеката на Осман..
Белодробният карцином остава една от водещите причини за онкологична смъртност в световен мащаб, въпреки напредъка в медицината и разнообразието от..
Нова научнопопулярна книга открива поразителни прилики между имперския Рим и индустриалния Запад. "Защо се разпадат империите" от Питър Хедър и Джон Рапли..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg