Песента на Били Джоел (Billy Joel) „Занзибар“ (загадъчна, нестандартна за лекия жанр, експресивна и предполагаща драматична реализация творба) до днес буди въпроси, но все по-ясни стават отговорите им. Песенният текст на Джоел е по-скоро разбираем, но съдържа и завоалирани знаци – тях слушателят сам ще разгадава, ако пожелае... Когато споделеното от автора в различни интервюта се съчетае с думите на продуцента на песента (Фил Рамоне – продуцент и на албума, в който тя се намира – „52nd Street”) и към това се добавят факти за Ню Йорк от края на 70-те години на ХХ век се стига до извода, че тази атрактивна композиция на родения в Бронкс американец е наречена на питейно заведение. То носи името „Занзибар“ – клуб, в който се събират предимно спортни почитатели. Сред тях е самият Били Джоел, с винаги „запазено място или маса“. По телевизора в клуба наблюдава боксов мач, с участие на неговия идол – Мохамед Али (Касиус Клей). На младини самият Джоел е тренирал бокс, наред със заниманията по пиано; пристрастието към бокса и към бейзбола остават свежи в целия му живот. В песента действието се развива около 1978 година, когато боксьорът Мохамед Али е в залеза на своята кариера.
В песента Били Джоел ни разказва как Али „танцува“ по ринга; пее, че „той не е загубил стила си“. Певецът го призовава „да не отива в центъра“, т.е. да не става обикновен като всички други и да остане на пиедестала, „да издържи още един рунд“, дори и „да го прави без пари“. Джоел вмъква в текста и името на легендарния бейзболист Пийт Роуз, като пее за любимия си отбор „Ню Йорк Янкийс“, станали световни бейзбол шампиони по онова време. Но макар и донякъде прикрит, основният акцент в цялата песен „Занзибар“ е ориентиран към джаза.
Едноименното заведение се намира в съседство с „52-ра улица“ в Ню Йорк, която до средата на миналия век е била пълна с джаз клубове почти на всяка крачка. Песента „Занзибар“ както и записите за целия албум са направени в студио, намиращо се на „52-ра улица“, почти до сградата на CBS – компанията, която издава албума (разбира се, наречен “52nd Street”!). А по съвет на продуцента Фил Рамоне, за записа на „Занзибар“ Били Джоел кани големия джаз тромпетист Фреди Хъбърд (Freddie Hubbard), който изсвирва две знаменити сола, останали в историята на американската музикална култура.
P.S. Снимката в албума „52nd Street“, на която Били Джоел стои някак небрежно с тромпет в ръка, може да приемем като признателен поклон на поп певеца-пианист към тромпетиста Фреди Хъбърд и към изкуството, наречено „Джаз“.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg