Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лиана Харутунян във „Федора“ на Джордано

Снимка: Simon van Boxtel

Международният музикален обмен на Еврорадио позволява на програма „Христо Ботев“ да представи (на 3 април от 14 часа) операта „Федора“ от Умберто Джордано изпълнена концертно на 11 септември 2021 г. за откриването на сезона на хора и филхармоничния оркестър на Нидермандското радио с диригент Джампаоло Бизанти и хормайстор Клаас Йен де Гроот.

Либретото на операта е на Артур Колаути по едноименната пиеса на Викториен Сарду. Пиесата на Сарду привлича вниманието на Джордано още през 1889 г., когато я гледа в Неапол със Сара Бернар в главната роля. Той веднага иска разрешение от Сарду да използва сюжета за либрето, но Сарду отказва, защото по онова време името на Джордано не е познато на никого. След премиерата на операта „Кралица Диас“ през 1894 издателят Едоардо Сондзоньо отново иска разрешение от Сарду. Отново не постигат разбирателство. Едва на третия път, след грандиозния успех на „Андре Шение“ през 1896 е получават съгласие и работата по операта започва.


Премиерата е на 17 ноември 1898 г. в Милано в „Театро Лирико“ и има огромен успех. Главните партии на Федора и Лорис се изпълняват от Джема Белинчони и Енрико Карузо. Арията на Лорис „Amor ti vieta“ се превръща в световен хит и присъства в репертоара на всички тенори до днес. Обикновено се изпълнява и като бис по време на концерти.


Днес „Андре Шение“ и „Федора“ са двете най-поставяни опери на Джордано.
Малко след миланската премиера Густав Малер я представя във Виенската държавна опера. Следва постановка в Париж, а възхищението си от творбата изказват и Жюл Масне и Камий Сен-Санс. Животът на операта продължава и през 20 век, когато е играна в Метрополитън опера, Ню Йорк през 1906 с Енрико Карузо в ролята на Лорис и Лина Кавалиери – Федора. Същата постановка е повторена и през 1920, като този път има 25 представления. След средата на миналия век изглежда вкусовете се променят и „Федора“ се поставя изключително рядко. Знаменателни са записите от 1985 и 1993, първият с Ева Мартон и Хосе Карерас с Джузепе Патане издаден от „Сони“, а вторият с Мирела Френи и Пласидо Доминго с Джанандреа Гавацени от Миланската скала.


През 90-те години се наблюдава възраждане на интереса към „Федора“, с нови продукции в Виенската държавна опера, Ла Скала, Метрополитън опера, Чикагската опера, „Ковънт Гардън“, Национална опера във Вашингтон и „Театър Колон“ в Буенос Айрес. Включват се забележителни певци в продукциите – Мирела Френи, Рената Ското, Агнес Балтса, Катя Ричарели и Мария Гулегина в заглавната роля, както и Пласидо Доминго, Хосе Карерас и Хосе Кура като Лорис. Най-новите представления са тези на Виенската държавна опера от 2003 г., Миланската скала от 2004 г. и Лондон Холанд Парк опера от 2006 г.



Действащи лица и изпълнители:
• Княгиня Федора Ромазова, сопран – Лиана Харутунян
• Граф Лорис Ипанов, тенор – Лучано Ганчи
• Де Сирие, дипломат, баритон – Франко Васало
• Графиня Олга Сукарова, сопран – Валентина Мастранджело
• Греч, бас – Йаспър Леве
• Барон Рувел, тенор – Марсел Бекман
• Лорек, хирург, баритон – Вибе Пиер Кносин
• Боров, лекар, баритон – Мартин Сандерс
• Дезире, слуга, тенор – Линард Врилинк
• Дмитрий, слуга, контралт – Естер Кипър
• Швейцарский пастир, контралт –Тибе Алкемаде
Хор на Нидерландското радия, филхармоничен оркестър на Нидермандското радио, диригент Джампаоло Бизанти, хормайстор Клаас Йен де Гроот.

Снимки: Simon van Boxtel


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Операта "Лястовичката" от Пучини в директно излъчване от Метрополитън опера

Създадена в късния творчески период на италианския композитор Джакомо Пучини, операта "Лястовичката" все още трудно намира път към голямата сцена. Поръчана от Виена, първоначално като оперета, тази рядко поставяна творба интригува с яркия мелодичен талант на автора си и изобилието от модерни за времето танци. Постановката, която излъчваме тази..

публикувано на 20.04.24 в 07:50

Пианофорте: зад кулисите на Международния конкурс за пианисти "Шопен"

Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..

публикувано на 19.04.24 в 08:20

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30

"Севилският бръснар" с нова постановка в музикалния театър на Линц

Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..

публикувано на 17.04.24 в 08:45