Семантичните технологии за обработка на данни представляват инструменти за търсене, които сканират база с информация не само на основата на ключови думи, но и на логически връзки и контекст. Българска компания, позиционирана като технологичен лидер на този пазар, представи новата платформа NOW (News on the Web). NOW е интересна с това, че чрез нея може да се види семантичния (или смислов) отпечатък – най-важните неща за тази статия, като освен това позволява анализ на тенденции и откриване на неявни връзки, напр. на база честота на споменаване. Ако се вземат ключови думи – напр. Ангела Меркел и Великобритания, могат да се видят темите, по които най-често Ангела Меркел е споменавана във Великобритания, като това става с интерактивен потребителски интерфейс. Благодарение на NOW класическите медии могат да предлагат свързано тематично съдържание, което им позволява да се конкурират с онлайн медиите – Фейсбук, Туитър и други, които са много добри в препоръчването на актуални теми.
Организации като Би Би Си или Financial Times имат огромни архиви, и докато журналист пише своя материал, приложението препоръчва други свързани материали и теми, предлага допълнителна информация. Нещо, което позволява по-бързо написване на статиите и дава възможност да се добави дълбочина, която без такова помощно средство би отнела повече усилия и време. Част от бизнеса на издателите е да предлагат тематични канали, като технологията на българските софтуерни инженери позволява автоматично класифициране на новините и създаване на такива канали без нужда от скъпа редакторска дейност. Например на спортната секция на уебсайта на Би Би Си, която използва тази технология, се поддържат тематични страници за около 1000 различни обекта – отбори, играчи в тези отбори, треньори и всякакви събития, свързани с тях. Поддържането на 1000 страници или повече, на ръка от редактор, би било непостижимо много работа, докато благодарение на разработката на българите, това става вече изцяло автоматично.
Семантичните технологии се опитват да избягат от сферата на големи, скъпи проекти, които изискват експертно разбиране и много високо ниво на експертиза от страна на клиента, твърди Атанас Киряков, изпълнителен директор на българската компания, разработила платформата. В момента тези технологии се използват най-вече в проекти на Fortune 500 организации, които са най-големите компании на планетата, защото изискват голяма инвестиция. Най-важното, което се опитваме да променим, е да направим тази технология достъпна за средни и малки фирми, и за индивиди. Част от усилията в тази посока са свързани с развитие на технологии за персонализирано доставяне на информация. Ако досега фокусът ни е бил върху анализ на текст и данни, независим от конкретния човек, сега все повече се опитваме да направим анализ, който тръгва от интересите, знанията и профила на конкретния читател.
Първоначалното публично предлагане на компанията на Българската фондова борса (БФБ-София) предстои през септември. Атанас Киряков обясни защо е взето това решение:
Ние сме може би най-големият софтуерен бизнес, който е притежаван и управляван от България, а не е клон на някоя международна фирма. Уникални сме спрямо другите български фирми с това, че развиваме търговска дейност в много индустрии и региони. Имаме сериозен бизнес и големи клиенти на всички континенти. Не се конкурираме с индийци или с украинци за евтини аутсорсинг услуги. Правим високоспециализирани продукти и вярваме, че БФБ-София ще оцени потенциала на такъв бизнес. Освен това мислим, че е по-добре по този начин и ние да помогнем за развитието на българската икономика. В избора си дали да излезем на БФБ-София или на друга, счетохме, че ще бъде най-добре да започнем от тук, като имаме планове след това да направим публични предлагания и на други борси.
Сред клиентите на българската компания са Би Би Си, Press Association, АстраЗенека, Британският музей, Financial Times, Europeana… Според Атанас Киряков върховата експертиза и качеството на технологията са това, което привлича такива клиенти и позволява спечелването на много по-силни организации.
Следващите проекти на българската компания ще целят тази технология да се достави на все повече клиенти във все повече индустрии, като в момента навлизат във финансовата сфера. Затова ще им помогне и сключеното преди месец партньорство с американската компания Keen Analytics, която се очаква да помогне на българите с маркетинг на тамошния пазар за достигане до по-голяма част от клиентите, основно във финансовия сектор в САЩ.