Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мълчанието като покриване на голотата

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова
Актьорите Владимир Йочев, Петър Пейков и Снежина Петрова, следвайки решението на режисьора Емил Манасиев, превръщат този текст на Харолд Пинтър във впечатляващо с експресивността си аудио зрелище. „Мълчание” е едноактна пиеса, написана през 1969 г. и поставена за първи път от лондонската Royal Shakespeare Company. Носителят на Нобелова награда за литература през 2005 и един от най-влиятелните съвременни британски драматурзи, чиято кариера на писател обхваща повече от 50 години, е написал много от драматургичните си текстове най-напред за радио, след това за сцена, а някои от тях най-накрая и за кино. В записите на много от своите радиопиеси той участва и като актьор. „Мълчание” е една от пиесите на Пинтър, на които критиците дават названието Memory plays. Пиесите на паметта са пиеси, изследващи процесите на запазване на спомените за човешките преживявания и чувства, пиеси проследяващи всички онези необясними обрати, изопачавания и обърквания, които носи паметта.

По повод на „Мълчание”, Харолд Пинтър пише в предговора си към събраното издание:

„Има две тишини. Едната – когато не се произнася нито дума. Другата – когато вероятно се излива цял поток от думи. Тази реч говори за езика, който остава заключен някъде под нея. В това е непрекъсната им свързаност. Речта, която чуваме, е показател за това, което не чуваме. Тя е онзи необходим ход на избягване, онзи бурен, хитър, мъчителен или подигравателен димен екран, който държи другия на неговото му място. Когато падне истинската тишина, ние все още дочуваме ехото, но сме по-близо до голотата. Един от начините да се погледне на речта, е да се каже, че това е постоянна стратегия за покриване на голотата”.

След полунощ, в 2.30.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна