През декември продажбите на дребно в Германия отбелязаха най-солиден спад от 11 години насам, показват данни на федералната статистика Destatis, изпращайки по този начин тревожен сигнал относно разходите на домакинствата във водещата европейска икономика.
Продажбите на дребно се понижиха на месечна база с цели 4,3%, заличавайки растеж с 1,6% през ноември, докато очаквания на финансовите пазари бяха за много по-скромно понижение с 0,5 на сто. Това представлява най-солидно свиване на търговията на дребно в Германия от 2007-а година насам.
В същото време продажбите на дребно на годишна база (отчитайки инфлацията) се понижиха през декември с 2,1% след тяхно повишение с 1,9% през ноември и осреднена прогноза за техен растеж с 1,5 на сто, отбелязвайки най-силен спад от септември 2018-а година насам.
Продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия се понижиха с 1,5%, а на нехранителните стоки се свиха с цели 2,7%. Понижение с 0,6% отбелязаха и продажбите по интернет и по пощата.
Въпреки доста слабите данни, за цялата 2018-а година търговията на дребно в Германия се увеличи с 1,2%, отбелязвайки експанзия за девета поредна година и след символичен растеж с едва 0,1% през 2017-а година.
Частното потребление беше ключов двигател за икономическия растеж през последните години, тъй като германците се възползваха от рекордната заетост, сигурният трудов пазар, повишаващите се заплатите и ниските разходи по заеми, но въпреки това потреблението на домакинствата започна да отслабва през последните шест месеца на 2018-а година.
Слабите данни на Destatis са факт, след като ден по-рано икономическият институт GfK отчете известно подобрение на нагласите на немските домакинства за февруари, въпреки че в същото време потребителите са по-песимистично настроени относно икономиката на страната с оглед на глобалното търговско напрежение и несигурността около процеса на Брекзит.