Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

НСИ: Подобрение на потребителските нагласи в началото на годината

През януари 2018-а година общият показател на потребителското доверие в България се повишава с 1,9 пункта спрямо равнището си през миналия октомври, когато се понижи с цели 3,2 пункта, като подобрение на нагласите има както сред населението в градовете, така и в селата, показва редовно тримесечно проучване на Националния статистически институт.

Това представлява първо подобрение на потребителските нагласи след две поредни тримесечия на влошаване и след като през миналия април съответният индекс нарасна с 1,8 пункта, достигайки най-високо ниво от пролетта на 2007 година.

Известна положителна промяна спрямо предходното проучване на НСИ има по отношение на мненията на българските потребители за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца. Очакванията на живеещите в селата са тази положителна тенденция да продължи и през следващите дванадесет месец, което доведе до скок на тяхното потребителско доверие през януари с цели 2,9 пункта. За разлика от тях, доверието на населението в градовете нарасна по-сдържано с 1,0 пункт, тъй като градското население е малко по-негативно настроено за следващите 12 месеца, отколкото три месеца по-рано.

                                                                                      Графика на потребителските нагласи

Снимка

Очакванията за безработицата в страната през следващите дванадесет месеца са, че тя ще остане приблизително на равнището си от октомври 2018-а година.

По отношение на финансовото състояние на домакинства през последните дванадесет месеца се наблюдават по-резервирани оценки на потребителите спрямо предходното наблюдение на НСИ, но при подобрение на очакванията за следващите дванадесет месеца.

Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца обаче са по-неблагоприятни, като съответният балансов показател се покачва с 4,4 пункта, но инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

Проведената през януари анкета на НСИ отчита и известно подобрение в намеренията на потребителите да извършават разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за покупки на кола, за покупки или построяване на жилище (вила) и за подобрения в дома през следващите дванадесет месеца.

Трябва да се има предвид, че показателят "доверие на потребителите" на НСИ представлява средно аритметично на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на финансовото състояние на домакинствата, на общата икономическа ситуация в страната и на спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна