Американското министерство на транспорта разследва предоставеното от Федералната авиационна администрация (FAA) одобрение на самолетите на "Боинг" от модела 737 Max, съобщава "Уолстрийт джърнъл", цитирайки източници, запознати с това разследване.
Това представлява необичайно проучване относно потенциални пропуски във федералните одобрения за безопасността на новия самолет на "Боинг" (Boeing). Проучването е съсредоточено върху системата за безопасност, която беше замесена в катастрофата на 29-и октомври миналата година на самолет от този модел на авиокомпанията Lion Air и при която загинаха 189 души на борда на самолета. Авиационните власти проучват дали автоматичната система във фаза излитане е изиграла роля и при катастрофата на същия модел самолет на Ethiopian Airlines през миналата седмица, при която загинаха всичките 157 души на борда.
В неделя транспортният министър на Етиопия Дагмавит Могес посочи, че има "ясни сходства" между двете катастрофи, които се случиха в рамките на около пет месеца една от друга. Официални представители на САЩ предупредиха, че е твърде рано да се правят изводи, тъй като данните от черните кутии на самолета на етиопските авиолинии все още трябва да бъдат анализирани.
Двете катастрофи предизвикаха най-голямата криза в самолетостроителния гигант "Боинг" от около две десетилетия насам, заплашвайки продажбите на този модел самолети, който беше най-стабилния източник на приходи за компанията и рискува да направи по трудоемко придобиването на самолети от този модел в бъдеще с оглед на тяхното сертифициране за безопасност на полета.
Акциите на Boieng Co. се понижиха през петъчната търговия с нови 1,58% и с над 11% в рамките на изминалата седмица, като пазарната капитализация на самолетосторителната компания се сви с около и над 30 млрд. долара след катастрофата на втория самолет от модела 737 Max, което доведе до приземяване на всичките около 370 машини от този модел по целия свят.
Според информацията на "Уолстрийт джърнъл" разследването от страна на Министерството на транспорта на САЩ е започнало още след смъртоносния инцидент със самолета на авиокомпанията Lion Air и се провежда от генералният инспектор на министерството, който е предупредил офисите на Федералната авиационна администрация да пазят компютърните файлов, свързани с предоставения лиценз за самолетите на "Боинг" от модела 737 Max. Целта на разследването е да се определи дали агенцията FAA е използвала подходящи стандарти за проектиране и инженерни анализи в сертифицирането на т.нар. “Система за усилване на маневрените характеристики” (MCAS). Системата MCAS автоматично контролира хоризонталната тримовка на самолета, а изходните данни за необходимите корекции тя черпи от датчиците за ъгъл на атака, разположени от двете страни на пилотската кабина.