През февруари продажбите на дребно в еврозоната и в ЕС се повишиха за втори пореден месец, което е сигнал, че вътрешното потребление вероятно ще остане важен генератор за очаквания макар и все още слаб икономически растеж в Европа през първото тримесечие на 2019-а година.
Продажбите на дребно в България обаче се свиха сравнително силно за трети пореден месец, показват данни на Евростат, като единствено в нашата страна беше отчетена и стагнация при търговията на дребно на годишна база спрямо останалите 27 страни-членки на Европейския съюз.
През февруари търговията на дребно в еврозоната се увеличи с 0,4% спрямо януари, когато нарасна с 0,9% (солидна низходяща ревизия от предишна оценка за ръст с 1,3%), докато осреднените очаквания на финансовите пазари бяха за повишение с 0,2 на сто. По-солидно повишение с 0,9% е отчетено при продажбите на нехранителни продукти, докато продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия се увеличиха с едва 0,1%, докато продажбите на автомобилно гориво се понижи с 0,7 на сто.
На годишна база растежът на продажбите на дребно в еврозоната се ускори през февруари до 2,8% от 2,2% през януари, като основен генератор на този растежа беше повишението с 4,4% при продажбите на нехранителни стоки, докато продажбите на автомобилни горива се повишиха с 1,6%, а на храни, напитки и тютюневи изделия - с 0,6 на сто.
Самото нарастване на продажбите на дребно за втори пореден месец идва в момент, когато потребителските нагласи сякаш започнаха да се възстановяват след тяхното влошаване през голяма част от предходната година, намирайки подкрепа от спадащите нива на безработица и увеличаващите се заплати.
В рамките на целия ЕС продажбите на дребно през февруари също нараснаха с 0,4% спрямо януари, когато се повишиха с 1,0%, докато на годишна база техният растеж се подобри рязко до 3,3% от 2,6% месец по-рано.
За разлика от осреднените данни за ЕС обаче Евростат отчете влошаване на продажбите на дребно в България за трети пореден месец (понижение с 0,6% през март), като по-голям спад при търговията на дребно на месечна база беше отбелязан единствено в Словакия (понижение с 1,5%) и в Португалия (с 1,0%).
През февруари търговията на дребно в нашата страна се сви с 0,6% спрямо януари, когато се понижи с 0,4% и след спад с 0,5% през последния месец на 2018-а година. Това представлява намаляване на продажбите на дребно в България за четвърти път през последните шест месеца (от септември 2018-а насам).
В същото продажбите на дребно в България на годишна база през март останаха на нивото от януари, когато нараснаха с 3,2 на сто, като това представлява първа стагнация при търговията на дребно в нашата страна от 29 месеца насам.
Така България се оказа и единствена страна-члена на Европейския съюз, която не успя да отбележи растеж при продажбите на дребно спрямо февруари 2018-а година.