През май бизнес активност в китайския сектор на услугите се забави рязко до тримесечно дъно в резултат на отслабване на новите експортни продажби, показват резултати от частно проучване на агенциите Caixin и Markit, които са знак, че последната ескалация на търговското напрежение между САЩ и Китай влияе негативно върху тази ключова за икономиката сфера.
Индексът PMI, измерващ активността в сектора на услугите, се понижи силно до 52,7 пункта от 54,4 пункта през април, достигайки тримесечно дъно.
Частното проучване се различава от аналогичния официален индикатор за бизнес активността в непроизводствения сектор, публикуван седмица по-рано от Националното статистическо бюро на Китай, който отчете стабилизация през май на априлското ниво от 54,3 пункта.
Според Caixin негативно влияние върху активността в сферата на услугите през май оказва по-слабото нарастване на общите нови бизнес поръчки и по-специално същественото забавяне на новите поръчки, идващи от чужбина. Продължава да отслабват и бизнес очакванията в сектора на услугите, отразявайки по-малко позитивните оценки на доставчиците на услуги за техните перспективи в бъдеще.
Отслабващата експанзия в сферата на услугите, която по принцип формира повече от половината от икономиката на Китай, води до понижение през май и на общия PMI индекс на агенциите Caixin и Markit (включващ промишления и сектора на услугите) до 51,5 пункта от 52,7 пункта през април.
"Като цяло икономическият растеж на Китай показа някои признаци на забавяне през май. Отслабването на заетостта и на доверието на бизнеса заслужават по-специално внимание от страна на китайските управляващи", отбеляза Чжъншън Чжун, икономист в анализаторската компания CEBM Group след оповестяване на резултатите от последното проучване на Caixin и Markit.
"Продължаващата ескалация на търговските напрежения и спадът на производствените PMI индекси по цял свят показват, че рисковете за китайския икономически растеж стават все по-забележими", коментираха днешните данни и анализатори на банката Morgan Stanley.