Потребителските нагласи в Германия за юли се понижиха за втори пореден месец, достигайки двегодишно дъно в резултат на значително намаляване на очакванията за бъдещите доходи с оглед на слабото представяне на водещата европейска икономика, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за юли 2019-а година, спадна до 9,8 пункта от 10,1 пункта през юни и при осреднени очаквания на финансовите пазари за индекс на ниво от 10,0 пункта. Това е най-ниското ниво на нагласите на германските домакинства от май 2017-а година насам.
"Ключов фактор за този спад е осезаемото понижение на показателя за доходите през настоящия месец", заявиха от базираната в Нюрнберг компания за пазарни изследвания. Докато този показател досега се възползваше от силата на пазара на труда, "сега гласовете, които предвещават краят на бума в заетостта, нарастват", добавиха от GfK.
През май нивото на безработицата в Германия се повиши изненадващо, което беше сигнал, че неотдавнашното забавяне на икономическия растеж вече се разпространи и към трудовия пазар на най-голямата европейска икономика.
Проучването на GfK показа, че доверието на потребителите е разклатено, главно в резултат на опасенията, че германските производители на автомобили, които продължават да се борят с глобалните търговски търкания и се ангажират с планове за преминаване към електрически превозни средства, могат да съкратят хиляди работни места.
Трябва да се има предвид, че през последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите.
Днешното влошаване на индекса GfK за втори пореден месец обаче предполага, че разходите на домакинствата ще останат относително сдържани и през второто тримесечие, въпреки че вътрешното търсене вероятно ще продължава да бъде единствения по-значим двигател на растежа на най-голямата европейска икономика през настоящата година, докато в същото време германските износители продължава да изпитва трудности от глобалното икономическо забавяне, търговските спорове и несигурността около Брекзит.
Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонност да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец май), за да определи настроенията за следващия месец (за юли 2019-а).
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се повиши до 2,4 пункта през юни от 1,7 пункта през май, когато достигна най-ниско ниво от началото на 2016-а година. Това представлява първо предпазливо подобрение на очакванията за немската икономика от началото на 2018-а година насам.
Потребителите обаче са доста по-слабо оптимистично настроени по отношение на бъдещите им доходи, като индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходите в бъдеще, спадна рязко от 57,7 пункта през май до 45,5 пункта през юни, отбелязвайки най-ниско ниво от март 2017-а година насам.
"Дали това ще остане в сила ще зависи до голяма степен от развитието на перспективите за доходите през следващите месеци", отбеляза GfK и добави: "Ако значителната загуба, понесена от този показател през юни, се превърне в постоянна низходяща тенденция, тя също така ще затрудни запазването на склонността да се купува в сегашното отлично ниво".
Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, нарасна през текущия месец до 53,7 пункта от 50,5 пункта през май.