На 3 юли продължават преговорите с транспортния бранш за тарифите, които трябва да бъдат ясни през есента.
Какво се случва с тол системата и кога ще бъде въведена тя в България са въпроси, които вълнуват както обществото, така и българският транспортен бизнес. Затова очаквано пресконференцията по темата предизвика широк интерес. Според заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, надеждното функциониране на системата, предполага изграждането на Национално тол управление. То вече е факт, а наетите в него служители са 629. Те работят с високотехнологично оборудване, включващо диспечерски пункт, специализирана стая за трафик контрол и кол центрове. Зам. министърът посочи, че въвеждането на тол системата е приоритет за правителството и макар да са срещнали доста трудности, свързани с въвеждането на електронната винетка, е убеден, че проблеми при старта на тол системата няма да има.
Що се отнася до техническата готовност на Агенция Пътна инфраструктура и партньорите по договора за въвеждане на тол системата – „КАПШ Трафик Солюшънс“, ситуацията е следната, допълни Нанков. – От 16 май извършваме техническа експлоатация на системата в офис режим, а от 16 август, какъвто ангажимент поехме към колегите от транспортния бранш, ще започнем реална техническа експлоатация на системата. Търговската експлоатация – реалното събиране на таксите, обаче няма да започне, докато не изчистим всички детайли, както по отношение на функционирането на системата, така и по отношение на правоприлагането.
Очаква се пътната мрежа, за която шофьорите ще заплащат да обхваща около 6000 километра, вместо първоначално обявените 10800 км, в които влизат магистралите и първокласните пътища, както и част от второкласните. Какви ще са тарифите, все още е обект на преговори с транспортния бранш. На 3 юли предстои поредна среща с представители на бранша и зам.-министър Нанков е оптимист, че ще бъде постигнат търсения баланс.
Директорът на Националното тол управление, проф. Олег Асенов, обърна внимание и на тежкотоварния транзитен трафик, който преминава всекидневно през страната ни и посочи, че в момента шофьорите са задължени да попълват карти, в които да указват крайните точки на маршрута. Те важат 24 часа, през които автомобилът трябва да напусне България. Когато заработи тол системата, тези карти, ще останат в миналото, а шофьорите ще получават маршрутна карта, която системата ще начертава на базата на въведените от тях данни. Дължимата такса пък ще се изчислява автоматично, спрямо данните.
Снимки: БТА