Акциите на "Боинг" (Boeing) се намира под силен натиск от продажби за втора поредна сесия на търговия, следвайки петъчни информации, базирани на вътрешни съобщения в компанията, предполагащи, че самолетостроителният гигант е подвел федералните авиационни власти на САЩ относно безопасността на моделите 737 Max.
От март насам самолетите 737 Max бяха приземени принудително по целия след двете фатални катастрофи в разстояние на по-малко от пет месеца. Тяхното завръщане към нормални полети продължава да бъде изтласквано все по-напред, като за сега се очаква самолетите от този модел да започнат да леят в началото на 2020 година.
В петък агенция Ройтерс съобщи, че спешни съобщения от двама служители на "Боинг" предполагат, че компанията може би е подвела през 2016 година Федералната авиационна администрация на САЩ (ФАА) относно ключова система за безопасност на 737 MAX.
ФАА потвърди, че „Боинг“ е сподели "притеснителни" вътрешни съобщения, открити преди месец, които съдържат "определени комуникации с ФАА по време на първоначалното сертифициране на 737 MAX през 2016 година". Авиационният регулатор заяви, че е предал съобщенията на американските законодатели и на Генералния инспекторат по транспорта на САЩ.
През уикенда "Уолстрийт джърнъл" пък съобщи, че американските депутати, проучващи кризата със самолетите 737 Max, са засили критичното разследване на управляващите от "Боинг", тъй като новите подробности сочат за наличието на управленски натиск върху инженерите и пилотите в поделението на компанията за строителство на пътнически самолети.
Разследващите от Комисията за транспорт и инфраструктура към Конгреса, разглеждащи дизайна и сертифицирането на самолета 737 Max, са получили подробности за тригодишно вътрешно проучване на "Боинг", показващо, че приблизително всеки един от трима служители, които са отговорили, е чувствал "неоправдан натиск" от негови ръководители по отношение на одобрения, свързани с безопасността от страна на федералните регулатори в редица пътнически самолети.
Подобни конфликти биха могли да станат проблематични, е установило проучването, когато е станало ясно, че от една страна инженери на "Боинг" са проектирали определени системи от името на производителя на самолети, а след това пак те са сертифицирали същите системи като безопасни от името на Федералната авиационна администрация като част от продължила десетилетия програма на ФАА, чрез която агенцията ефективно е възлагала подобна регулаторна работа на служители на компанията.
Всичко това провокира силен спад с 6,8% на акциите на Boeing Co. по време на петъчната търговия, като американският въздухоплавателен гигант остава под натиск от продажби и в началото на днешната търговия.
Акциите на Boeing поевтиняват с нови над 4% след като голямата швейцарска банка UBS се отказа от продължилата 14 месеца позитивна прогноза за американската самолетостроителна компания, позовавайки се именно на последните информации за нейната роля в разкриването на опасенията за безопасността на самолетите от модела 737 MAX.