През октомври продажбите на дребно в САЩ отскочиха малко по-силно от очакваното, заличавайки целия изненадващ спад, регистриран месец по-рано, което на пръв поглед е сигнал, че потребителските разходи продължават да бъдат солидни в навечерието на предстоящия предпразничен сезон на пазаруване. Това повишаване на търговията на дребно обаче се дължи до голяма степен на по-силни продажби в бензиностанциите (поради по-високи цени на бензина), при търговците на автомобили и през интернет магазини като Amazon, докато доста от останалите търговци на дребно обявиха по-слаби резултати през миналия месец.
Според данни на Министерството на търговията продажбите на дребно през октомври се повишиха с 0,3% до 526,5 млрд. долара спрямо септември, когато те се свиха с 0,3%, докато очакванията на финансовите пазари бяха за техен растеж с 0,2 на сто.
Важно е да се отбележи, че потребителските разходи за стоки на дребно са ключов двигател за растежа на американската икономика, формирайки около две трети от брутния вътрешен продукт, като самите продажби на дребно пък представляват около 25% от личните потребителски разходи.
Изключвайки автомобилите, продажбите на дребно се увеличиха през октомври с 0,2% спрямо септември, когато се понижиха с 0,1%, докато изключвайки и продажбите по бензиностанциите, те нараснаха с едва 0,1% (след спад с 0,1% през септември) най-вече благодарение на повишение на продажбите през интернет с близо 1%. Продажбите в бензиностанциите скочиха през октомври с 1,1% до голяма степен в резултат на увеличение на цените на автомобилните горива, докато продажбите по автокъщите се покачиха с 0,5 на сто.
Въпреки на пръв поглед солидните октомврийски данни, цели 7 от 13 водещи категории при продажбите на дребно отбелязаха понижение през миналия месец, като например продажбите на мебели и на обзавеждане на дома се свиха с 0,9%, а продажбите в местата за хранене и пиене спаднаха с 0,3%. Това са най-стръмните спадове при продажбите в тези две категории. Продажбите в магазините за електроника и уреди пък спаднаха с 0,4%.
В същото време обаче продажбите на дребно, без тези за автомобили, бензин и строителни материали, се повишиха очаквано през октомври с 0,3% след тяхно понижение с 0,1% през септември. Важно е да се отбележи, че именно този показател, известен като "контролирана група" на продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ. Подновеният растеж при продажбите на "контролираната група" предполага, че потребителските разходи ще останат водещ генератор за общия икономически растеж в началото на четвъртото тримесечие на настоящата година, след като през третото тримесечие те нараснаха с 2,9 на сто.
Днешните смесени данни изглеждат в подкрепа на последните сигнали от страна на Федералния резерв, че може би няма да се наложи ново намаляване на лихвите ставки в близко бъдеще след трите поредни понижения на федералната фондова лихва ди диапазона между 1,5% и 1,75%.