Eмисия новини
от часа

Планират да използват никотинови лепенки в борбата срещу Covid-19

Въпреки позитивния защитен ефект пушачите, заразили се с Covid-19, често развиват по-тежки симптоми на заболяването.
Снимка: Ройтерс

Френски учени планират да тестват използването на никотинови лепенки върху пациенти с коронавируса и здравни работници на първа линия, след като проучване допусна, че пушачите може би са по-малко изложени на зараза с Covid-19, съобщи Радио Франс интернасионал (РФИ).

Изследователи от няколко институции открили в мрежа от обществени болници в Париж известни доказателства, че пушачите може би са по-добре защитени от вируса. Те обаче предупредиха, че пушенето може да подсили симптомите при зараза.

Учените констатирали, че от около 11 000 пациенти, хоспитализирани в обществени болници в Париж с Covid-19 в началото на април, едва 8,5% били пушачи при средно 25,4% за страната.

Тогава те по-внимателно проследили 482 пациента в друга болница (Pitié-Salpêtrière) в Париж, които били позитивни за коронавируса и открили подобен феномен. При 343 хоспитализирани със сериозни усложнения процентът на пушачите бил 4,4 на сто, и 5,3% за 139 души, които били изпратени вкъщи, тъй като били с по-леки симптоми.

Допълнителната разбивка по възраст и пол показала, че изглежда малък брой пушачи имал някаква защита срещу вируса.

Откритото съвпадало с проучване в Китай, публикувано в края на март в „Ню Ингланд джърнъл ъф медисин“, според което 12,6% от 1099 проучени хора с позитивен тест за Covid-19 били пушачи, докато средният процент за Китай е 28.

Никотинът може да е причината

Френското проучване потвърждава, че активните пушачи са по-защитени от коронавирусна инфекция. „Причината да тази защита не е установена, но никотинът може да бъде кандидат“, се посочва в съобщение за изследването.

Жером Саломон - генералният директор на френското здравеопазване, коментира, че никотиновата връзка засега е недоказана хипотеза, и предупреди, че пушенето остава „убиец №1“ във Франция, като всяка година причинени от него усложнения водят до смъртта на 75 000 души.

Хипотеза за начина на предпазване

РФИ посочва, че в предстояща публикация учените посочват, че макар химията на тютюнопушенето да е сложна, досега получените данни съвпадат с хипотезата, че защитната роля се дължи на прякото действие на различни видове никотинови рецептори (nAChRs) върху нервните клетки (неврони), имунните клетки (включително макрофагите), сърдечни тъкани, белите дробове и кръвните клетки.

С други думи никотинът може да блокира проникването на вируса в тялото през невроните, обонятелната система или клетките на белите дробове. Допуска се още, че може да залепва за рецепторите, които коронавирусът използва и така намалява риска от заразяване. Или пък намалява свръхреакцията на имунната система, което бе открито при повечето тежки случаи на Covid-19.

Хипотезата предстои да бъде доказана, но за клинично проучване, включително с никотинови лепенки, е необходимо съгласието на френските здравни власти.

Евентуално проучване би имало три цели: да провери дали никотинът предотвратява инфекция при здравни работници, да се види как работи терапевтични и дали намалява симптомите на хоспитализирани пациенти, както и да се провери ефектът върху пациенти в интензивни отделения.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Горещи теми