Продажбата на автомобили в ЕС, и в частност в България, се понижиха през юни за четвърти пореден месец, но по-сдържано отколкото през май, в резултат на разхлабване на противоепидемичните мерки на стария континент, показват последни данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA),
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се свиха през юни с нови 22,3% на годишна база след срив с 52,3% през май, достигайки регистрирани 949 722 нови автомобили спрямо 1 222 942 година по-рано (през юни 2019 г.).
"Това представлява известно подобрение спрямо предходния месец, когато беше отбелязан срив с над 50% до едва 581 161 нови автомобила", отбеляза ACEA и добави: "Въпреки че автокъщите отново се отвориха за бизнес след отмяна на ограничителните противоепидемични мерки, потребителското търсене не се възстанови напълно през миналия месец".
Автомобилните пазари в почти всичките 27 страни членки на ЕС отново отбелязаха двуцифрени понижения през юни, с изключение на Франция, където беше отчетено слабо повишение с 1,2 на сто. Това изключение вероятно се обяснява от новите инициативи за стимулиране на покупките на нискоемисионни автомобили, които бяха представени от френското правителство в началото на юни. При останалите водещи автомобилни пазари в Европа, спадът в Испания през юни беше с 36,7%, в Германия с 32,3% и в Италия с 23,1%.
За първото полугодие на 2020 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се понижиха с 38,1% спрямо година по-рано, достигайки 4 281 549 броя, като в Испания спадът беше с 50,9%, в Италия - с 46,1%, Франция - с 38,6% и Германия - с 34,5%.
Обобщените данни на ACEA за ЕС повече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари тази година. Само в рамките на Обединеното кралство обаче продажбите на нови автомобили през юни се понижиха с 34,9% до 145 377 от 223 421 година по-рано, а през първите шест месеца на годината - спад с 48,5 на сто.
Коронавирусната криза продължава да засяга сериозно и автомобилния пазар у нас.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се свиха през юни с 29,9% спрямо година по-рано, но след срив с 69% през май, достигайки 2 283 броя спрямо 3 255 новорегистрирани автомобили през юни 2019 г.
За периода от януари до юни включително регистрацията на нови автомобили в нашата страна пък се понижи с 44,5% до 10 161 спрямо 18 323 през същия шестмесечен период на 2019 г.
Коронавирусната криза, довела до силен икономически спад, продължава да се отразява негативно на всички водещи автомобилни компании и марки.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се свиха през юни с 24,8% на годишна база. В същото време Volkswagen губи част от своя пазарен дял до 24,2% спрямо 25,0% през юни 2019 година, но въпреки това компанията запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Най-силен спад при продажбите с 28,4% беше отчетен от италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chrysler и Alfa Romeo), следвана от френската компания PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen) - понижение с 28,3%, докато продажбите от страна на другата голяма френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) се понижиха с 15,7 на сто.
Продажбите на нови автомобили на немските BMW Group и Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха през юни съответно с 18,9% и с 16,0%.