Германските потребителски нагласи за октомври стабилизират малко над нивото от предходния месец, когато отбелязаха известно влошаване, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за месец септември) се повиши слабо за октомври до -1,6 пункта от -1,7 пункта през септември (слаба възходяща ревизия от -1,8 пункта), докато очакванията на финансовите пазари бяха за по-добро повишение до -0,6 пункта. Това представлява стабилизация на доверието на потребителите в германската икономика след рекордния в историята срив на нагласите за месец май до -23,1 пункта в резултат на първоначалния коронавирусен шок.
Въпреки данните за нарастване на броя на новозаразените с Covid-19 и нарасналите опасения за ново затягане на противоепидемичните мерки, потребителските нагласи стабилизираха, отбеляза институт GfK.
"Ясно е, че обширните финансови пакети за подкрепа на бизнеса и потребителите са подходящи мерки за подпомагане на Германия да излезе от най-тежката рецесия след Втората световна война", посочи експертът от GfK института Ролф Бюркл.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец септември), за да определи настроенията за следващия месец (за месец септември).
Докато икономическите очаквания нарастват за пети пореден месец, като повишение отчитат и очакванията по отношение на доходите, склонността към пазаруване бележи известно отслабване.
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се повиши през септември за пети пореден месец, достигайки 24,1 пункта спрямо 11,7 пункта през август и след като през април се срина до -21,4 пункта през април, достигайки най-ниско ниво от май 2009 г. (предишната глобална финансова и икономическа криза).
Съответният подиндекс на очакванията за потребителските доходи нарасна през текущия месец до 16,1 от 12,8 пункта през август и след срив през април до -19,3 пункта (най-силен месечен спад от началото на това проучване през далечната 1980 г.).
"Потребителите смятат, че германската икономика очевидно е на път на възстановяване след резкия спад през пролетта, дължащ се на коронавируса", отбеляза GfK.
Стабилният пазар на труда и намаляващият брой на работещите на съкратено работно време подкрепят нарастващия икономически оптимизъм, но институтът GfK предупреди, че за устойчив растеж също така е необходимо значително възстановяване на германския износ.
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, обаче спадна през септември до 38,4 пункта от 43,7 пункта месец по-рано.
"По-нататъшното развитие на нивото на коронавирусна инфекция в Германия и ситуацията на пазара на труда ще решат дали спадът от предходния месец ще остане като изключение и дали потребителските нагласи ще могат да се възстанови през следващите месеци", посочи Ролф Бюркл.