Eмисия новини
от 01.00 часа
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Новото берлинско летище започва работа след 9 години закъснение

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Летище "Берлин Бранденбург" премина през много проблеми, за да отвори врати с девет години закъснение и милиарди евро преразход, предава ДПА. Авиосектораът е в хватката на пандемията от коронавирус и битката далеч не е приключила.

Енгелберт Лютке Далдруп стои на терена на дългоочакваното

ново летище на Берлин

с широка усмивка на лицето.

"В момента малко сме в еуфория, защото след години на усилена работа, много детайлна работа, постигането на целта ни е близо. Наистина преминахме през трудни години", казва шефът на летище "Берлин Бранденбург" пред журналисти.


Новият транспортен възел на германската столица се очаква да бъде открит на 31 октомври - девет години по-късно от планираното първоначално и с цена от 5,96 милиарда евро или почти три пъти повече от първоначалния бюджет от 2006 година.

От проблеми като противопожарната система на сградата до автоматични врати, които изглежда имат собствено мнение, безброй строителни гафове на летището през изминалите години проточиха завършването на проекта и станаха мишена за насмешките на берлинчани.

Междувременно разходите се увеличиха, тъй като търсенето на пътувания надмина капацитета на все още неотворените съоръжения и наложи строителните планове да бъдат разширени в момент, когато по тях вече се работеше.

Само

германските данъкоплатци се изръсиха с цели 2,7 милиарда евро

за проекта.


Сега, в навечерието на откриването, персоналът на летището обикаля из блестящата входна зала на "Терминал 1", служителите в магазините поставят довършителни акценти по витрините и само няколко части от тежки машини все още стоят по лъснатия под.

Аеропортът направи малка стъпка към откриването си в неделя, когато старото летище "Шьонефелд" (или SXF) бе пребрандирано и стана "Терминал 5" на новото летище, приемайки неговия код BER.

Старото и новото летище са разположени в югоизточните покрайнини на Берлин, в провинция Бранденбург, и разстоянието между тях бързо се изминава с влак.
Летище "Тегел" в северозападната част на града, ще бъде затворено на 8 ноември и дейността му ще бъде изцяло прехвърлена към другите две аерогари.

Целият проект е крайно необходимо преструктуриране на остарялата и претоварена транспортна инфраструктура на Берлин, която се пука по шевовете (или поне се пукаше, докато не дойде пандемията).

"Целият авиационен сектор, можел да кажем глобално, е обхванат от най-тежката криза от Втората световна война", посочва Лютке Далдруп.

В резултат в момента през летищата на града минават

едва 20 % от 100 000-те авиопътници,

които обикновено пътуват през Берлин всеки ден. Брой, който може да се свие още повече.


"През есента отново наблюдаваме спад в броя на пътниците с влошаването на пандемията от коронавирус. Изправени сме пред много тежка зима", допълва шефът на летището.

Той се надява скоро да има готова ваксина срещу коронавируса, в най-добрия случай в началото на идната година и е убеден, че хората копнеят да започнат отново да пътуват, веднага щом ситуацията го позволи.

Нищо не може да се сравни с усещането да си във ваканция и да имаш пясък между пръстите си или да се събереш със семейството си в залата за пристигащи.

"Дигиталната ваканция не е ваканция", категоричен е шефът на летището.

Малкият брой на пътниците може да навреди и на търговците на дребно, които в момента подреждат магазините си на новия терминал и още преди пристигането на първите клиенти пред безмитните магазини са поставени червени табели за разпродажби.

Според текущите прогнози на летищния оператор, които вероятно ще се променят предвид икономическата несигурност в момента, за нормализирането на бизнеса ще бъдат необходими още три-четири години.

"Терминал 2" на BER,

чието строителство бе завършено съвсем неотдавна, засега ще остане затворен заради срива в търсенето на пътувания, макар че по план сградата би трябвало да бъде отворена в началото на идната година.


Когато и трите терминала заработят, BER ще има капацитет да обслужва над 40 милиона пътници годишно, което може би изглежда твърде амбициозно предвид сегашния спад. Миналата година обаче през старите летища "Тегел" и "Шьонефелд" са летели рекордните 36 милиона души.

"Шьонефелд" или "Терминал 5" се планира да бъде затворено в края на десетилетието, когато капацитетът на BER бъде разширен. Плановете за построяване на "Терминал 3" обаче са замразени за неопределен период.

Въпреки всички пречки, които пандемията постави на пътя на новото летище, има един фактор, благодарение на който моментът на откриването му е възможно най-подходящият - пространството.

С площ от около 1470 хектара или размера на 2000 футболни игрища модернизираните летищни съоръжения на германската столица са четири пъти по-големи от преди, което позволява пътниците и персоналът да спазват дистанцията, изисквана според противоепидемичните мерки.

Когато първият полет кацне на BER, пътниците ще преминат с куфарите си по плочките от пясъчник от юрската ера с възраст 2 милиона години, с които е покрит подът на "Терминал 1" - може би подходяща метафора за одисеята от проблеми, през която летището премина.

Кметът на Берлин Михаел Мюлер обаче е уверен, че всичко ще бъде простено.

"След като хората усетят летището, как то функционира, болезнената история на строителството му скоро ще бъде забравена", убеден е той. (БТА)

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
Още от