Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Силен ръст на продажбите на дребно в Германия преди въведения частичен локдаун в страната

Продажбите на дребно в Германия нараснаха през октомври по-силно от очакваното, показват данни на официалната статистика Destatis, които предполагат, че потребителските разходи са подкрепили растежа на водещата европейска икономика преди въведения от ноември частичен локдаун в страната, целящ да ограничи втората вълна на коронавирусната пандемия.

Продажбите на дребно се повишиха през октомври с 2,6% след понижение с 1,9% през септември, докато очакванията на финансовите пазари бяха за доста по-скромен растеж с 1,2 на сто.

Продажбите на дребно на годишна база (отчитайки инфлацията) нараснаха през октомври с цели 8,2% след повишение със 7,0% и очаквания за растеж с 5,8 на сто.

Спрямо февруари 2020 година, месецът преди в Германия да избухне пандемията от Covid-19, продажбите на дребно през октомври се повишиха с 5,9%, посочва Destatis.

Продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия се увеличиха през октомври със 7,3% на годишна база, докато продажбите на нехранителни стоки нараснаха с 9 на сто. Оборотът при продажбите на дребно в супермаркетите и хипермаркетите скочиха със 7,9 на сто.

Търговията с мебели, домакински уреди и строителни материали също се увеличи силно с 14,2%. Търговията с текстил, облекло, обувки и кожени изделия, както и търговията на дребно с различни видове стоки (например в универсалните магазини) все още не са се върнали на нивото от предходната година, като намаляват съответно с 6,4% и с 2,3% спрямо октомври 2019 г.

Трябва обаче да се има предвид, че от началото на миналия месец в страната бяха въведени нови строги мерки, целящи ограничаване на втората вълна на Covid-19, като от 2-ри ноември бях затворени ресторанти, барове, места за забавления и фитнес зали. Училищата, фабриките и магазините обаче останаха отворени при строги мерки за социално дистанциране.

Днешните силни данни за продажбите на дребно следват оповестеното във вторник изненадващо намаляване на безработицата в Германия през ноември въпреки въведения по това време частичен локдаун в страната.

През миналата седмица обаче проучване на института GfK отчете влошаване на потребителските нагласи за декември, което предполага, че стабилната трудова заетост не води автоматично до по-високи харчове на домакинствата в края на 2020 година.

Водещите икономически институти в страната очакват, че БВП на Германия ще се сви с около 1% през четвъртото тримесечие на годината след ръст с 8,5% през третото тримесечие и безпрецедентен исторически спад с 9,8% през април - юни.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени