Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спад на британските продажби на дребно през ноември заради новия Covid локдаун

Стартиралата във Великобритания ваксинация обаче повиши потребителските нагласи за декември

Продажбите на дребно във Великобритания отбелязаха рязко понижение през ноември, тъй като въведения в страната четириседмичен локдаун заради новата вълна на коронавирусната пандемия доведе до затваряне на магазините, които не продават стоки от съществено значение, показват данни на британската официална статистика ONS.

Продажбите на дребно се свиха през ноември с 3,8% спрямо октомври, когато нараснаха с 1,3%, като това е най-солидното им понижение след въведения през пролетта първи противовирусен локдаун на острова (първи спад от седем месеца насам), докато очакванията на финансовите пазари бяха за още по-голям спад с 4,2 на сто.

Спрямо година по-рано те се увеличиха с 2,4%, но след растеж с 5,8% през октомври, потвърждавайки осредните прогнози на икономисти и анализатори.

Изключвайки автомобилните горива, продажбите на дребно се свиха през ноември с 2,6% след увеличение с 1,4% месец, като растежът им спрямо година по-рано се забави до 5,6% от 7,8 на сто.

Продажбите в хранителните магазини обаче се повишиха през ноември с 3,1% с оглед  на запасяването по време на въведения същия месец нов локдаун в Обединеното кралство, докато продажбите в нехранителни магазини се сринаха с 8 на сто.

Картината е изключително смесена в сектора на търговията на дребно, като онлайн търговците процъфтяват, а супермаркетите се радват на солидни резултати, но много търговци на облекло изпитват сериозни проблеми от временно затваряне на техните магазини.

Търговията на дребно беше един от малкото позитивни икономически индикатори във Великобритания след началото на коронавирусната пандемия, която, според оценка на Английската централна банка, причини рязко свиване на британската икономика с 11% в рамките на 2020 г. - най-драматичен спад от далечната 1709 година.

Слабите данни за ноемврийските продажби на дребно обаче следват доста добри резултати от последно проучване на института GfK за потребителските нагласи през декември.

По-рано в петък GfK отчете нарастване на индекса на британското потребителско доверие през декември до -26 пункта от -33 пункта през ноември в резултат на стартиралата в страната програма за ваксинация срещу Covid-19.

"Може да се каже, че потребителите търсят позитивни новини и ги откриха в стартираща британска програма за ваксинация срещу коронавируса, което подобри нагласите преди коледните празници", заяви Джо Статън от института GfK.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна