Германските потребителски нагласи за юни се подобриха по-слабо от очакваното, тъй като германците остават в известна степен предпазливи въпреки намаляващия брой на новозаразени с Covid-19 и подобряващите се растежни перспективи пред водещата европейска икономика. Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода 6-17 май.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за юни 2021 г.) се повиши до -7,0 пункта от -86, пункта през май, но при очаквания за по-рязко подобрение към -5,2 пункта.
Потребителите са по-оптимистични по отношение на състоянието на техните лични доходи, както и на цялостното икономическо развитие, но при известно влошаване на склонността им да пазаруват, показва последното GfK проучване.
Според експерта от GfK института Ролф Бюркл спадът в случаите на заразени с коронавирус и по-нататъшният напредък на ваксинациите отварят вратата към още стъпки за облекчаване на противоепидемичните мерки през следващите седмици.
"В момента това подхранва главно икономическия оптимизъм и създава усещане за ново начало", каза Бюркл, добавяйки, че възможностите за харчене на пари все още са ограничени в много части на страната въпреки първите стъпки за отмяна на ограниченията.
След като бъдат премахнати всички локдаун мерки, домакинствата са готови да започнат да харчат по-безразборно през летните месеци, тъй като заделиха много пари по време на пандемията, допълни той.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец май), за да определи настроенията за следващия месец (за юни), като през май два от трите показателя отбелязаха повишение, а един се понижи след три поредни месеца на растеж.
GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители скочи много рязко през май до 41,1 пункта от 7,3 пункта през април, достигайки най-високо ниво от март 2018 г.
Ролф Бюркл коментира: "Оставяме третата Covid вълна все повече зад себе си, стойностите на заразените намаляват значително от няколко седмици. Също така постигаме голям напредък по отношение на ваксинацията. В резултат на това е възможно по-нататъшно разхлабване на ограниченията и премахване на стриктния локдаун. Това подхранва преди всичко икономическия оптимизъм и създава настроение за икономически оптимизъм в момента".
Внезапното нарастване на икономическите перспективи подхранва надеждите, че, макар и със закъснение, потребителските настроения също ще се възползват повече през втората половина на годината и че частното потребление може да се възстанови. В момента германската икономика се подкрепя главно от положителното развитие на износа, особено в търговията със стоки и услуги с Китай и САЩ.
Подиндексът на потребителските очаквания за доходите пък скочи през май до 19,5 пункта от 9,3 пункта месец по-рано, компенсирайки част значителна част от неговия спад с 13 пункта през април.
Разхлабването на ограниченията и отварянето на бизнес наново, например в ресторантьорството и хотелиерството, ще изведе редица трудещите се от досегашните схеми за намален работен ден и това също поражда надежди за по-добра тенденция на доходите в бъдеще.
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, обаче се влоши през май до 10,0 пункта от 17,3 пункта през април - първо понижение след три поредни месеца на растеж.
Въпреки отварянето и разхлабването на мерите, които бяха направени или обявени до момента, редица потребителски опции, особено в секторите на услугите, все още не са възможни или са възможни само в много ограничена степен. Това вероятно ще забави забележимото възстановяване на склонността към покупка в момента.