Европейският съюз прие първата част от своя правилник за благоприятни за климата инвестиции, който от следващата година ще определя кои дейности могат да бъдат обозначени като зелени в отделни сектори, включително транспорт и сградно строителство.
Първият раздел от таксономията (класификация и номенклатура, включваща правилата, теорията, методите и приложението им) на ЕС за устойчиви финанси ще се прилага от 1 януари 2022 г., след като премина период на проверка, който приключи в сряда вечерта, предаде Ройтерс.
Правилата определят екологични критерии за инвестиции, включително възобновяема енергия, корабоплаване и производство на автомобили, като превозните средства с нулеви емисии ще бъдат единствените, който ще могат да бъде обозначен като зелени от 2026 година.
Чрез ограничаване на определението за зелени инвестиции само до онези дейности, които се считат за наистина благоприятни за климата, ЕС има за цел да насочи инвестициите в нисковъглеродни проекти и да спре компаниите или инвеститорите да предявяват необосновани екологични претенции.
"Това ще помогне за насочване на устойчиво финансиране към проекти и предприятия, за да помогнем за постигането на нашите цели за климата“, написа в четвъртък в "Туитър" еврокомисарят за финансовите услуги и капиталовите пазари Марейд Макгинес.
Приблизително дузина държави - сред които Франция, Полша, Финландия и Унгария - се противопоставиха на правилата, но нямаха необходимото мнозинство, за да ги блокират, посочиха пред Ройтерс представители на ЕС.
Най-чувствителната в политическо отношение част от таксономията на ЕС обаче тепърва предстои.
Европейският съюз трябва да реши този месец дали инвестициите в природен газ и ядрена енергия да бъдат обозначени като зелени. Решението обаче раздели страните от ЕС и беше отложено с една година на фона на интензивно политическо лобиране.
Върховният представител на ЕС по въпросите на климата Франс Тимерманс посочи, че правилата трябва да отразяват, че газът и ядрената енергия са необходими за прехода на ЕС към достигане на нетни нулеви емисии до 2050 г.
"Мисля, че трябва да намерим начин да припознаем, че тези два енергийни източника играят роля в енергийния преход. Това обаче не ги прави зелени“, каза той по време на събитие, организирано снощи от "Политико" (Politico).
Страните, залагащи на ядрена енергия, включително Франция, цитират ниските емисии на въглероден двуокис (CO2) от подобен енергиен източник, докато опонентите предупреждават за въздействието на радиоактивните отпадъци върху околната среда.
Междувременно новият германски външен министър Аналена Бербок заяви по време на посещение в Париж в четвъртък, че страната й ще продължи да се противопоставя на плановете на Франция да класифицира ядрената енергия като "зелена енергия".
Държавите, които застанаха на страната на Франция при класифицирането на ядрената енергия като "зелена", включват Полша и Чехия, докато Австрия и Люксембург подкрепиха позицията на Германия.
Природният газ също така раздели държавите членки на ЕС, като едни от тях посочват, че са необходими инвестиции в газови технологии, които да им помогнат да се откажат от по-замърсяващите въглища, а други предупреждават, че не е правдоподобно определянето на дадено изкопаемо гориво като зелено.Според някои анализатори етикетирането на газа като зелен рискува да унищожи доверието в цялостната програма за устойчиво финансиране на ЕС.