Продажбите на дребно във Великобритания се понижиха изненадващо рязко през декември 2021 г. на фона на силното разпространение на коронавирусния вариант Омикрон и след като потребителите осъществиха коледните си покупки през ноември - по-рано от обичайното, показват данни на британската официална статистика ONS.
Продажбите на дребно се свиха през декември с цели 3,7% спрямо ноември, която се повишиха с 1,4%, докато очакванията бяха за доста по-скромно понижение с 0,6 на сто. Това е най-резкият спад в търговията на дребно от януари 2021 г., когато страната се намираше в национален локдаун заради Covid пандемията.
Спрямо година по-рано (декември 2020 г.) продажбите на дребно в Обединеното кралство се понижиха в края на 2021 г. с 0,9% след скок с 4,7% през ноември и очаквания за тяхно повишение с 3,4 на сто.
Изключвайки автомобилните горива, продажбите на дребно се свиха през декември с 3,6% на месечна база и с 3% спрямо година по-рано. Продажбите на нехранителни стоки спаднаха през декември със 7,1% спрямо ноември - най-големият спад от януари 2021 г. насам.
Графика на продажбите на дребно на месена база
"След силна предколедна търговия през ноември продажбите на дребно спаднаха през декември, като търговците на дребно отбелязаха, че за това негативно представяне е допринесло силното разпространение на Омикрон", коментира заместник-директорът на ONS Хедър Бовил.
"Тъй като противоепидемичните ограничения по "План Б" в в Англия означаваха, че повече хора трябва да работят от вкъщи, имаше "забележим спад и при продажбите на горива (спад с 4,7%)", допълни представителката на британската официална статистика.
Според нея обаче продажбите на дребно останаха по-силни, отколкото преди пандемията, като над една четвърт от продажбите сега се извършват онлайн.
Британските продажби на дребно се възстановиха бързо от техния пандемичен спад през 2020 г., когато Covid ограниченията бяха премахнати за първи път. Въпреки спада през декември, продажбите на дребно са все още с 2,6% над предпандемичниге им нива през февруари 2020 г.
В същото време продажбите на дребно за цялата изминала 2021 г. скочиха с 5,1%, отбелязвайки най-солидно повишение от далечната 2004 г.
Но бързо нарастващата инфлация, водена от растящите цени на енергията, перспективата за по-високи лихви и повишаване на данъците през април, ще тества "апетита" на потребителите да продължат да харчат стабилно през настоящата 2022 година.По-рано в петък институтът GfK отчете отслабване на британското потребителско доверие през януари заради опасенията, свързани с високата инфлация и започналото нарастване на британските лихви. Съответният индекс на потребителското доверие спадна през януари до -19 от 015 пункта в края на 2021 г..
"Ще се подобрят ли потребителските нагласи, когато отшуми последната пандемична вълна и броят на Covid инфекции спадне? Изглежда малко вероятно, защото сега ни безпокои високата цена на живот и това ще ни засяга месеци напред", отбеляза Джо Стейтън, директор по стратегия за клиенти в GfK.