Потребителските нагласи през януари 2022 г. се подобриха слабо след рязко влошаване през октомври 2021 г.
Лекото подобрение през януари се дължи на намаление на песимизма в очакванията на потребителите по отношение на икономическата ситуация в страната в бъдеще и на оценките за финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца, както и на по-умерените инфлационни очаквания на потребителите в бъдеще, но при известно влошаване на потребителските оценки за безработицата.Това показват резултати от последното тримесечно проучване на Националния статистически институт (НСИ), оповестено в петък.
През януари 2022 година общият показател на потребителското доверие в България се повишава с 1,7 пункта спрямо предходното проучване през октомври 2021 г., когато обаче беше отчетен спад с цели 10,8 пункта, като в началото на настоящата година има подобряване на доверието на население както в селата (с 4,1% след спад с 11,9 пункта през октомври 2021г.), така и в градовете (повишение с 0,7 пункта след спад с 10,2 през октомври).
Графика на индекса на потребителско доверие
Общата оценка през октомври на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месец се запазва приблизително на равнището от октомврийското проучване, когато съответният показател падна с 9,6 пункта, но през януари има намаляване на песимизма по отношение на очакванията за следващите дванадесет месеца, като съответният индекс се покачва с 5,7 пункта, след срив с 13,3 пункта през октомври 2021 г.
По-малко негативни спрямо три месеца по-рано са и оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца, докато очакванията им за следващите дванадесет месеца са леко влошени, отчита още последното проучване на НСИ.
През януари тази година оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните 12 месеца са по-неблагоприятни спрямо октомври 2021 г., но инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с предходното наблюдение.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите на потребителите се изместват към запазване или незначително намаление, в резултат на което съответният балансов показател се понижава с 2,3 пункта.
Последната анкета на НСИ отчита известно подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и по-благоприятни намерения на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца.