Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" направи национално проучване за рейтинга на последните седем образователни министри от времето на най-голямата учителска стачка (2007 г.) до 2022 г.
Допитването е по отношение на просветните министри към най-важните образователни политики и тяхното подреждане по приоритети: отношението на националните образователни лидери към социалния диалог и зачитане на ролята и мнението на синдикатите, работодателските и родителските организации, както и при формиране и промяна на национални образователни политики, съобщиха от синдиката, чийто председател е д-р Юлиян Петров.
В проучването, състояло се от 29 август 2022 г. до 10 септември, са участвали 5508 респонденти, от които 71,8 процента са учители, 11,5 процента са директори на образователни институции, а 16,7 процента са родители и заинтересовани, пише БТА.
Възрастовата група на проявилите интерес към това изследване е следната: 33,6 на сто са между 45 и 55 години; 20,3 на сто са между 35 и 45 години; 18,8 на сто са между 55 и 60 години, има и други.
Респондентите са определили следните рейтинги на участващите седем образователни министри:
Първото място, с 61,2% от гласовете на участниците, е спечелено от Красимир Вълчев, който беше министър на образованието и науката (МОН) от ГЕРБ - от 2017 до 2021 г.
Втори в тази рейтингова класация е проф. Даниел Вълчев, който беше образователен министър от НДСВ за периода 2005- 2009 г. Той получава 20,8 на сто одобрение от участниците.
Проф. Сергей Игнатов, който беше просветен министър от ГЕРБ - от 2009 до 2013 г., е на трето място с 6,7% от гласувалите в анкетата.
Последният образователен министър - акад. Николай Денков от "Продължаваме Промяната", който беше начело на МОН през 2021-2022 г., е четвърти с 5,6 на сто от вота на респондентите.
Проф. Анелия Клисарова от БСП, която беше образователен министър през 2013-2014 г., е получила 2,7 процента от гласувалите учители и родители.
На следващото шесто място в тази рейтингова класация е проф. Тодор Танев (безпартиен), който беше министър на образованието и науката през 2014-2016 г., и получава 1,7% от гласовете в анкетата.
1,3 на сто са гласували за министър Меглена Кунева от Движение "България на гражданите", която беше образователен министър през 2016-2017 г.
Според бившия съветник в МОН и държавен инспектор Иво Райнов, българското образование изисква силен министър: "Искреното поставяне на образованието като национален приоритет изисква избор на силен министър. На първо място трябва добре да познава системата на предучилищното и училищното образование. Практиката показва, че по-решителните и важни промени се случват, когато начело застане човек, загрижен за училищното образование. Днес образованието е най-динамичният сектор от обществения живот. В света на ежедневно остаряващите технологии начело на образованието трябва да стои дързък реформатор, способен да подбере екип от специалисти, които да насърчават иновативното развитие на образованието. Образователният министър трябва да е човек с нова визия за квалификацията на учителите, която да стимулира обмена на добри практики, овладяването и внедряването на съвременни методи на обучение и технологизацията на учебния процес", казва той.
Според него е изключително важно министърът да притежава добри познания за същността на системата и административните трудности в нейното функциониране.
"Да бъде смел в осъществяването на най-важните реформи - въвеждането на регламенти, които да гарантират прекратяване на практиката за политически назначения, като отворят пътя до високи административни позиции за истински компетентни и подготвени специалисти, въвеждане на мандатност за директорската длъжност и обезпечаване на достатъчно висок за нуждите на образованието бюджетен дял от БВП на страната. Министърът трябва да рационализира процесите на управление и контрол на образованието, така че учителят да бъде разтоварен от административни задължения и да получава подкрепа от всички управленски нива. Силен министър би бил този, който успее да ограничи вмешателствата на родителите в учебния процес, като стимулира сътрудничеството между тях и учителите. Съществен момент от работата на един добър министър ще бъде неговата ангажираност с мерки за значително подобряване на дисциплината в класната стая. Не на последно място, загриженият министър не би си затварял очите пред слабите резултати на външните оценявания и би започнал дългосрочна работа за тяхното подобряване", заявява още Иво Райнов, цитиран от Синдиката "Образование".