Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Предпазлива стабилизация на потребителските нагласи в Германия за ноември

След солиден срив през последните месеци, потребителските нагласи в Германия за ноември се стабилизираха, като икономическите очаквания претърпяха минимални понижения, докато очакванията за доходите и за склонността към покупки отчетоха известни подобрение.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 6-и и 12-ти октомври 2022 г.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за ноември 2022 г.) се повиши слабо до -41,9 пункта от -42,8 пункта през октомври, когато беше достигнато историческо дъно на индекса на потребителското доверие във водещата европейска икономика (най-ниско ниво от 1991 г. насам, от когато се провежда проучването) и значително под предишните рекордни дъна, достигнато през пролетта на 2020 г., когато коронавирусната пандемия беше в началото си и когато бяха въведени строги локдауни като мярка за ограничаване на заразата.

След продължителна фаза на спад потребителските настроения се успокоиха през октомври, което предполага, че поне за момента този спад приключи.

"Със сигурност е твърде рано да се говори за промяна на тенденцията в момента. Ситуацията остава много напрегната за потребителските нагласи", коментира Ролф Бюркл, експерт в института GfK, като той добави:

"Инфлацията в Германия наскоро се повиши до десет процента и опасенията относно сигурността на енергийните доставки продължават да нарастват. Затова предстои да видим дали сегашната стабилизация ще продължи или предвид идващата зима има основания да се опасяваме от по-нататъшно влошаване на ситуацията".

Все още не може да се оцени степента, до която мерките, приети за ограничаване на цените на енергията (немският правителствен план за цели до 200 млрд. евро), ще забавят инфлацията, посочват GfK институтът, като отбелязва, че настроенията на потребителите няма да могат да се възстановят забележимо и устойчиво, докато инфлацията остава висока и има съмнения относно енергийните доставки.

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец октомври), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември).

Индексът, измерващ очакванията за доходите през текущия месец (през октомври) се повиши до -60,5 пункта, след като се срина рязко през септември до -67,7 пункта, достигайки ново най-ниско ниво от началото на това проучване на GfK през 1991 г. Експлозивно нарастващите цени на енергията и храните обаче намаляват покупателната способност на домакинства и са причина за постоянния песимизъм около техните доходи, а според наличните до момента прогнози, се очаква инфлацията да остане висока и през следващата година.

Слабо повишение бележи и склонността към покупки след спад за осем поредни месеца, като съответният подиндекс на GfK се повиши през октомври до -17,5 пункта от -19,5 пункта през септември (най-ниско ниво от октомври 2008 г., когато беше в сила последната голяма световна финансова и икономическа криза).

В светлината на рязко нарастващите цени на енергията домакинствата в Германия трябва да приемат, че в бъдеще ще трябва да харчат значително повече средства за отопление. Следователно тези пари няма да могат да се използват за други покупки и следователно склонността към покупка ще остане ниска през следващите месеци, посочва институтът GfK.

Икономическите очаквания на германските потребители обаче продължиха низходящия си тренд през октомври. Съответният подиндекс на института GfK се понижи през текущия месеци до -22,2 пункта от -21,9 пункта през август, достигайки най-ниско ниво от пролетта на 2009 г., когато все още беше в сила световната финансово-икономическа криза.

Потребителите очакват германската икономика да изпадне в рецесия. Експертите потвърждават тази оценка и прогнозират, че брутният вътрешен продукт ще намалее с около половин процент през 2023 г., посочва GfK.


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна