Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Обмислят българският да се изучава като чужд език, когато не е майчин

От Министерството на образованието и науката отрекоха подобни намерения

| обновено на 31.08.23 в 09:30
Снимка: БГНЕС

Българският да се изучава като чужд език от децата, за които той не е майчин, обмисля Министерството на образованието. Това съобщи Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, пред БНР Варна. Такева определи идеята като изключително опасна. Тя и председателят на ромската фондация "Амалипе" Деян Колев са едни от малкото в работната група, които са против това предложение. Според Такева това ще доведе до по-голяма сегрегация на общности. Деца на мигранти и от различни етноси трябва да получават езикова подкрепа и да имат допълнителни часове по български. В никакъв случай официалният ни език не може да се изучава като чужд в страната ни, категорична е Такева. Тя даде пример с другите държави, в които деца чужденци наваксват с езиковата подготовка, за да се интегрират по-лесно.
Над 2000 са украинските деца, които вече са обхванати от образователната ни система. Една част от тях са интегрирани в български училища, а други посещават онлайн часове по украинската система, каза още Такева.

МОН: Спекулациите с изучаването на българския език в училище са вредни

Спекулациите с българския език и неговото изучаване в училище са вредни и опасни – това гласи позицията на Министерството на образованието и науката по повод редица коментари в публичното пространство. Има действащ стандарт за обучението на българския книжовен език, който се спазва стриктно и последователно, уверяват от ведомството като призовават политиците да не спекулират с подобни теми и да не заблуждават обществото, като създават страх и омраза.

В позицията си МОН категорично подчертава, че разширяване на дефинирането на българския език като чужд в образователната система е немислимо и в никакъв момент обсъждане за преподаването на български език като чужд или чрез друг език не е стояло на дневен ред.

Припомня се, че в действащия стандарт за обучението на българския книжовен език от близо едно десетилетие е дефиниран редът само  “за обучение на български език като чужд за децата и учениците мигранти и на децата и учениците, търсещи или получили международна закрила”.

От позицията става ясно още, че в Министерството са сформирани пет работни групи по приоритетни области за развитие и промени в българското образование. В тях е включено максимално широко представителство - синдикални и работодателски организации, университетски преподаватели, външни експерти, служители на институцията и др. Общият брой на участниците в тях е над 200 души. Основната цел е в широк формат да се коментират всички предложения и да се обсъдят най-добрите решения още преди да се предложат за обществено обсъждане.

Три са основните целеви групи, които се нуждаят от допълнителна подкрепа при изучаването на българския език – децата от традиционните малцинства, децата на мигранти и граждани на други държави, както и децата на български граждани, които са живели в чужбина, след което семействата се завръщат тук.Това обясни в интервю за БНР Деян Колев от "Амалипе" по повод възникналите опасения за изучаването на българският език като чужд от деца, за които той не е майчин език.

"В работната група никой от МОН не е поставял въпроса българският език да се изучава като чужд език. Водещо мнение на всички, които се занимават с училищно образование е, че е нужна допълнителна езикова подкрепа, допълнителни часове, занимания по интереси, така че децата от традиционните малцинства да научават добре български език, без допълнително да ги отделяме, да ги сегрегираме."





Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна