Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

При застаряващ академичен състав в здравеопазването се пречи на младите лекари да се развиват, казва адвокатът

Калина Михайлова: Ръст на дела от млади лекари срещу договорите за специализация и невъзможност за академично развитите

Адвокат по медицинско право е гост в този епизод на подкаста на БНР "В центъра на системата" по темата кога лекарите търсят правата си през съдебната система

2
Калина Михайлова
Снимка: Личен архив

В този епизод на подкаста на БНР "В центъра на системата" ще чуете за лекарските греши и кога медици търсят правна помощ. 

Той е продължение на темата за това в кои случаи търсим правата си в здравеопазването като пациенти.

Правна защита в здравеопазването

Какво липсва в Информираното съгласие и защо епикризата трябва да се вземе веднага при изписването на пациента?

Как чрез Договорите за специализация се прави опит за "феодализация" над младите лекари?

Защо има ръст на заведените дела заради Закона за развитие на академичния състав в България?

Какви проблеми се създават с различни "тенденциозни" Наредби за утвърждаване на медицински стандарти?

Защо създаването на нормативни актове в случай на обществен натиск не е полезно за законотворчеството?
Защо младите медици продължават да търсят работа зад граница?

Слушайте епизода тук: 

Гост в епизода е:

🟥Калина Михайлова - адвокат и експерт по медицинско право

Адвокат Калина Михайлова вече е гостувала в подкаста по темата за правата на пациентите в извънболничната медицинска помощ, както и за нашите права по време на Covid пандемията. Тя активно участва и в инициативи, свързани с правата на пациентите със злокачествени заболявания, както и по теми, свързани с комуникацията лекар-пациент.


От разговора ще научите:

🟥Защо статистиката за лекарските грешки и водените дела не е пълна и всеобхватна

🟥Защо не трябва да се гледа на лекарската грешка като на нещо, което трябва да се "замете", а на начин да се подобри системата

🟥Може ли да се каже дали в България пациентите търсят правна помощ в здравеопазването по-често или по-рядко отколкото в Европа и САЩ

🟥Как се предразполагат пациентите деца в САЩ при предстояща медицинска интервенция, за да няма стрес

🟥Защо Информираното съгласие при лечение или манипулация трябва да се изпълнят с по-конкретно съдържание

🟥Защо е забранено да се предостави епикризата ден или два дни след изписването ти от болница или по пощата

🟥Какви са най-честите дела, заведени от лекари или медицински лица в здравеопазването

🟥Защо договорите за специализациите на младите лекари водят медиците при адвокат

🟥Защо младите медици продължават да търсят работа зад граница

🟥Дали случаят с Дебора няма още повече да отблъсне младите лекари от специалността съдебна медицина

🟥Проектът на Наредба за утвърждаване на медицински стандарт по Съдебна медицина и деонтология

🟥Какви проблеми произтичат от това, че няма работещи Наредби за създаване на Медицинските стандарти


"У нас допускането на грешка, особено в сектора на здравеопазването се приема като "червена буква" и всички се опитват при констатиран пропуск от срана на лекар или лечебно заведение да има едно "замитане" на грешката, заобикаляне, намирането на всякакви псевдоизменения, в публичното пространство сме чували за 180 допуснати технически грешки за едни месец, което е изключителна интересна ситуация...

Не се гледа на допусната грешка като на начин за подобряване на системата, гледа се на грешката като на някаква стигма, която ние трябва да "изчегъртваме", да махнем, а не е възможно, защото това е високорискова професия, каза за БНР адвокат Калина Михайлова.

"Не случайно това е професия, която осигурява задължителна професионална застраховка на всеки, упражняващ професията лекар. Защото рискът от допускане на грешка и резултатите от допусната грешка са много драстични. Нямаме и точна статистика, като през годините колеги са направили опит за нейното събиране и по Закона за достъп до информацията, като са поискали броят на водените дела за лекарски грешки, но информацията не обхваща действително допуснатите грешки. Изпълнителната агенция по медицински надзор е предоставила информация за броя на жалбите, които са сигнализирани в надзора, но тази информация също е частична. В сивия сектор остават всички онези допуснати грешки, за които има извънсъдебно споразумение или лекарски грешки, които са установени от лечебното заведение, пациентът дори не е разбрал, но те са прикрити от лечебното заведение, с оглед да не се изложим, поясни за БНР Михайлова.

По думите й в държави като САЩ стриктно се спазват правата на пациентите.

"Здравната ни култура е на много ниско ниво. Липсата на добри информационни кампании е нещо, което аз повтарям систематично, защото вярвам, че предоставянето на информация по-лесно достъпен начин, ако следва за младите хора и през Тик-ток, нека да го направим, нека да ги стимулираме да ходят на профилактични прегледи. Подобно е положението с прословутото Информирано съгласие, което трябва да се изпълни със съдържание, каза още Калина Михайлова.
Снимката е илюстративна
"Когато сферата има недостатъци, те се проявяват както към пациентите, така и към медиците. Последните години идват дела от лекари, които дела са свързани с едни опити за "феодализация" на младите лекари. Много голяма част са по повод на Специализациите на младите лекари. Има въведени изисквания в редица болници, които са имплементирани и в Договори, с оглед да привлекат лекар-специализант, той да специализира при тях, те го обвързват с определен брой години да работи там. Тези договори категорично не стимулират лекаря да се развива. Ако той се откаже да работи там, той трябва да плаща невъобразимо високи неустойки, това е единият аспект, при който лекарите търсят правата си спрямо лечебното заведение. То е обвързано с Договора за обучение.

Така че, проблемът освен правен, е и морален. Имаме липса на кадрова обзепеченост от години у нас, но начинът, по който се третират младите лекари категорчино не води до разрешаване на този проблем, каза още Михайлова.


"В някои структури е напълно невъзможно за растеж на младите лекари у нас. Има и ръст на заведените дела заради Закона за развитие на академичния състав в България, като се оказва,че този проблем е от години. Опеределени лица не биват допускани и нямат възможност да заемат академична длъжност.

Преди години съоснователят на Medical News д-р Радислав Наков беше оповестил публично своите проблеми в това да бъде зачислен и в това да встъпи в академична длъжност. Това не беше единствен случай, но той стана един от малкото медийно известни. Много от младите лекари биват "спънати" от това да се развиват академично, поради различни причини, каза още Калина Михайлова, която каза, че водените дела често се печелят от младите лекари.

По думите на адвокат Михайлова има и изключително голям проблем с приемането на законосъобразни подзаконови нормативни актове като Наредбите за създаване на Медицинските стандарти, което води до проблеми в редица аспекти. Лечебните заведения имат проблем при издаването на разрешение за лечебна дейност, както и за получаване на ниво на компетентност на отделението. А няма и норма, която да санкционира Министерство на здравеопазването, че е не е посочило кое ниво на компетентност е отделението. Нивото на компетентност е основен реквизит в разрешението на лечебна дейност. Това създава проблем за лечебното заведение, за да докаже кое ниво на компетентност е и защо е извършило дадена манипулация, както и при сключването на договор с НЗОК, защото дадени клинични пътеки изискват определено ниво на компетентност.

Проектът на Наредба за утвърждаване на медицински стандарт по Съдебна медицина също трябва да бъде преразгледана с специалисти по съдебна медицина, които са на терен, поясни още адвокат Калина Михайлова.

Адвокат Калина Михайлова е адвокат към Софийска адвокатска колегия. Специализира юридическата си дейност в сферата на търговското, облигационното и медицинското право. Притежава опит в областта на трудовото и административното право, както и процесуалното представителство. Правен съветник на национални и международни корпоративни клиенти в областта на фармацевтичното и медицинското право.

Квалифициран медиатор - проявява гъвкавост и успешност при водене на преговори за решаване на търговски спорове, както и за деликатните медицинскоправни отношения. c за реализиране на проекти, юридическо съдействие за постигане на заложените им цели в обществена полза.

Добротворец в редица проекти. - Ментор в програмата за ментор на ученик в 10-11 клас – ABLE Mentor - Регионален отговорник в Операция Плюшено мече за Коледна кампания 2022 - Член на Почетното настоятелство във Фондация Ситуационен център Отворени врати – създадена в началото на военния конфликт в Украйна и подпомага редицата разселени лица


Очаквам вашите сигнали, коментари и предложения на имейл: gergana.hrischeva@bnr.bg

Всички епизоди на подкаста ще намерите:

Apple Podcasts през iTunes

Viber


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна