Повече възможности пред студентите да учат в различни университети на територията на Европейския съюз. Институциите за висше образование по-лесно да създават програма за съвместна степен с няколко университета в Европа. Работодателите по-лесно да намират висококвалифицирани висшисти.
Възможно ли е тези три посоки да се пресекат в една точка? Европейската комисия (ЕК) иска да отговори положително на този въпрос и затова разработва планове за европейска диплома.
Доброволната европейска образователна степен ще е от полза за студентите и общността на висшето образование чрез насърчаване на мобилността с учебна цел в рамките на ЕС. Това ще помогне да се отговори на търсенето на пазара на труда и ще направи завършилите висше образование по-търсени за бъдещите работодатели, като същевременно ще привлече студенти от цял свят и ще повиши европейската конкурентоспособност.
Целта е и да се преодолеят правните и административните пречки пред университети - партньори, които създават конкурентни програми за съвместни дипломи на ниво бакалавър, магистър или доктор. Предложенията се съобразяват с институционалната автономност и академичната свобода на университетите, както и зачитат напълно компетентността на държавите членки и на регионалните правителства в областта на висшето образование.
Една европейска диплома би намалила също бюрокрацията и би позволила на висши училища от различни държави да си сътрудничат безпроблемно и да създават съвместни програми, подчертават от Европейската комисия.
ЕК предлага за държавите членки постепенен подход с възможни два входни пункта:
ЕК ще окаже съдействие чрез конкретни действия, включително лаборатория за политиката относно европейска диплома, подкрепена от програма "Еразъм+", която ще бъде създадена през 2025 г. Ще се предоставят финансови стимули на членките заедно с техните агенции за акредитация и осигуряване на качеството, университети, студенти, икономически и социални партньори.
Държавите членки се приканват да предприемат мерки, които да позволят на висшите училища да адаптират по-бързо предлаганите програми към обществените потребности. С тази препоръка ще се подкрепят иновативните педагогически предложения и ще се гарантира, че висшите училища могат да създават транснационални програми, които са с гарантирано качество и се признават автоматично в целия ЕС.
Препоръка има и за привлекателни и устойчиви кариери във висшето образование, като целта е да се даде заслужено признание и да се възнагради персоналът, участващ в трансгранична работа и в иновативни методи на преподаване.
През следващите месеци пакетът ще бъде обсъден със Съвета на ЕС и основните заинтересовани страни във висшето образование.
Подробният план за европейска диплома се основава на шест пилотни проекта по програма "Еразъм+", в които участват повече от 140 висши училища от целия ЕС.
Какво е европейска степен?
С оглед на разнообразието на европейските системи за висше образование в цяла Европа, Комисията предлага постепенен подход за страните от ЕС към европейска диплома, с две възможни входни точки, отбелязват от education.ec.europa.eu:
Как Комисията ще подкрепи страните от ЕС и сектора на висшето образование?
Осигуряването на качество във висшето образование е от ключово значение за гарантиране на доверие между университетите и доверие от страна на работодателите в техните дипломи.
Въпреки че вече е направено много, много висши учебни заведения в Европа показват, че процесите за осигуряване на качество за транснационални програми все още са твърде дълги, скъпи и неподходящи за транснационални съвместни програми.
Европейската система за осигуряване и признаване на качеството във висшето образование би насърчила транснационалното сътрудничество на институциите за висше образование в Европа; би улеснила мобилността на хората с учебна цел и разработването на съвместни програми; би увеличила способността за бързо реагиране на бързо променящите се обществени и пазарни нужди с образователни програми; би допринесла за автоматичното признаване на опит в чужбина и квалификации.
За да привлече талантливи хора и да ги задържи в академичната кариера, висшето образование трябва да предлага конкурентни условия на работа, където персоналът може да се развива и да ползва академична свобода в съответствие с принципите на едно демократично, открито, справедливо и приобщаващо общество.
Каква е добавената стойност на европейската диплома?
За студентите ще предложи повече възможности да учат в различни университети в различни страни от ЕС и да завършат с една универсално призната диплома. То ще даде достъп до иновативни и трансдисциплинарни възможности за обучение в кампуси за придобиване на умения, които са подходящи за бъдещето, от които се нуждае Европа.
За институциите за висше образование това ще улесни създаването на програма за съвместна степен с няколко университета в цяла Европа, като премахне ненужните бариери. Освен това ще помогне на тези университети да повишат своята конкурентоспособност и привлекателност.
За работодателите това ще улесни набирането на висококвалифицирани висшисти, които са готови да се изправят пред предизвикателствата на един бързо променящ се свят.
в текста са използвани снимки от Pixabay, iStock, скрийншот от ec.europa.eu