Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спадът на цените на въглеродните емисии заплашва средствата, необходими за зеления преход в ЕС

Снимка: http://climatechange.kg

Цените на въглеродния диоксид на пазарите за търговия с вредни емисии на Европейския съюз, известен като "Схема за търговия с емисии" (Emissions Trading Schemes или ETS), претърпяха силен спад през последните месеци. Това на пръв поглед е добра новина, тъй като означава, че индустриите, обхванати от схемата, отделят по-малко вредни емисии. В същото време обаче "по-евтините" емисии означават и по-малко средства за зеления преход, се посочва в анализ на сайта за енергийни новини Oilprace.

През втората половина на февруари цените на въглеродните разрешителни по Схемата за търговия с емисии спаднаха за кратко към 53 евро за тон за пръв път от август 2021 г. насам, след като през февруари 2023 г. те дори се търгуваха на нива над 100 долара за тон. Спадът дойде като изненада за архитектите и поддръжниците на ETS в Брюксел, които имаха планове за много по-високи цени на емисиите с оглед на запълване на фондовете, предназначени за плащания по време на зеления преход от генериращи вредни емисии източници на енергия.

Преди дни агенция Ройтерс изчисли, че продължаващият спад на цените на въглеродните емисии от началото на тази година е изтрил над 4 млрд. евро от ETS пазара.

Графика на цената на въглеродните ETS емисии в Европа (в евро за тон)



Когато схемата ETS беше създаден, нейната цел трябваше да е изглеждала достатъчно проста - компаниите за електроенергия произвеждат емисии на въглероден диоксид по време на нормалната си дейност. Тъй като въглеродният диоксид беше избран за враг номер едно на съвременна Европа, те бяха задължени да плащат отделяни по време на процеса вредни емисии, като купуват така наречените "въглеродни разрешителни" на пазарни цени. Пазарните цени означаваха, че търсенето и предлагането ще определят колко плащат компании, отделящи вредни емисии, за да продължава да вършат дейността си.

От една страна, тази идея би осигурила средства за напредване на прехода от източници на енергия, отделящи въглероден диоксид, като въглища и газ, към източници, които предполагаемо не отделят вредни емисии, като вятър и слънце. От друга страна, като направи емисиите скъпи, механизмът ETS също така би стимулирал предприятията, отделящи вредни емисии, да инвестират в алтернативи, които намаляват техните емисии. И точно това се случи.

Соларните и вятърните инсталации в Европа бележеха силен подем, поне до миналата година, в резултат на което производството на електроенергия от тези ВЕИ-та достигна рекордни нива. Но това означава, че въглищните и газовите централи произвеждат по-малко електроенергия и отделят по-малко вредни емисии. А това от своя страна означава, че те се нуждаят от по-малко въглеродни разрешителни, което от своя страна означава по-малко налични пари за фондовете за зеления преход - нещо, за което изглежда никой от европейските власти в Брюксел не се беше замислил.

Европейските политици, които създадоха ETS, вярваха, че ще стимулира повече вятър и слънчева енергия – което и стана – като същевременно замърсяващите енергийни компании да продължат да излъчват вредни емисии, така че ЕС да може да получава още повече средства за вятърна и соларна енергия. И те направиха това предположение въз основа на идеята, че предлагането на въглеродни разрешителни ще бъде постепенно намалено, което да тласне цените им  нагоре.

Авторите на ETS също така вярваха, беше, че пазарът на въглеродни емисии ще намали вредните емисиите - и това се случи. Миналата година емисиите, обхванати от ETS, са намалели със значителните 15,5% спрямо година по-рано, което е рекордно понижение. Това беше резултат от нарастващия дял на вятърната и слънчевата електроенергия, който също достигна рекорд и доведе до по-ниско производство от енергия от газ и въглища. Фактът, че цените на въглеродните разрешителни също паднаха, по никакъв начин не беше съвпадение, но изглежда никой не се замисли за това по онова време и сега мнозина са загрижени за падащите цени на вредните емисии.

Еврокомисарят по въпросите на климата, Вопке Хукстра, наскоро каза, че ще се стреми към 90-процентно намаление на емисиите в целия блок до 2040 г. Изследователите на London Stock Exchange Group изчислиха, че това би означавало, че цените на ETS ще скочат до 400 евро за тон до същата година, според доклад на Euractiv от октомври миналата година. Но с оглед на настоящите падащи цени на въглеродните емисии, това е много малко вероятно да се случи.

Теоретично, ограничаването на предлагането на необходим продукт или услуга, като същевременно има търсене, трябваше да свърши работа. Но това, което европейските управляващи изглежда са забравили, е, че те не могат наистина да принудят производителите на ток с отделянето на големи количества вредни емисии да продължат да вършат обичайния бизнес, когато този бизнес струва още повече, за да продължи да се развива. Замърсителите ограничават енергийното си производство, защото става все по-трудно да се конкурират със силно субсидираните вятърна и слънчева енергия. И тъй като те ограничават производството, те отделят по-малко вредни емисии и се нуждаят от по-малко въглеродни разрешителни.

Сега ЕС планира да разшири "Схема за търговия с емисии" (ETS) и други отрасли, включително транспорта. Надеждите са това да донесе повече пари за зеления прехода. Това, което вероятно ще се постигне като страничен ефект обаче, ще бъде повторение на това, което се случи със замърсяващите енергийни мощности: по-високите разходи биха убили търсенето, като в крайна сметка не успеят да постигнат една от двете основни цели, които ЕС си е поставила. Но тази идея вероятно ще успее да постигне втората основна цел: унищожаването на търсенето, което определено ще доведе до по-ниски цени на вредните емисии и до по-малко средства във фондовете за зеления преход.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна