Плаващите терминали за внос на втечнен природен газ (LNG) позволиха на Европа да преодолее най-лошия период от енергийната криза, като следващата им задача може да се окаже подпомагане за развиването на изоставащите пазари на водород на стария континент, посочва в свой анализ агенция Блумбърг.
В тази връзка, Hoegh LNG Holdings Ltd., доставчик на плаващи съоръжения за съхранение и регазификация на втечнен природен газ, работи върху хибриден кораб, който може да доставя газ и водород паралелно. Три по-големите резервоари в такъв плавателен съд ще бъдат предназначени за LNG, докато най-малкият резервоар отпред ще съхранява амоняк, носител на водород. На борда ще бъде монтиран модул за превръщане на амоняка в зелен водород. Такива кораби могат да започнат да работят до 2028 г., според Томас Торкилдсен, главен търговски директор на норвежката фирма, съобщава Блумбърг.
Въпреки че водородът - особено зеленият му вариант - е от решаващо значение за целите на енергийния преход на Европа, купувачите не са склонни да поемат ангажименти поради високата му цена. Подходът на компанията Hoegh LNG Holdings да започне да работи постепенно в тази насока идва на фона на нарастващото мнение, че природният газ ще продължи да играе роля по време на дългия преход към зелени горива.
"Едно от предизвикателствата, които ще имаме, когато започнем да създаваме водородни пазари, е, че в началото търсенето ще бъде ограничено. Няма много смисъл да имаме огромен резервоар на сушата, предназначен за амоняк или водород, преди търсенето на пазара да е налице", посочи Торкилдсен в интервю за Блумбърг.
Пазарът гледа на амоняка като на среда за транспортиране и съхранение на зелен водород, като търговията в крайна сметка се развива, за да наподобява тази на LNG. Разходите за производство на амоняк, както и на зеления водород се очаква да намалеят през следващите години, което ще го направи конкурентен на алтернативите, базирани на изкопаеми горива, отбелязва финансовата агенция.
Засега търсенето на терминали за внос на LNG все още нараства, тъй като Европа преминава от руски тръбопроводен газ към потребление на повече гориво от танкери, отбеляза Торкилдсен. Но той добави, че интересът към паралелното транспортиране на водород нараства в Европа
"Капацитетът в това устройство е перфектен, за да позволи началото на изграждането на пазар (за водород). Това е много гъвкаво решение, което ви позволява да поддържате и продължаващите доставки на природен газ, защото синьото гориво е тук, за да играе важна роля.", каза още той.