Предполага се, че днес Европейската комисия ще уведоми производителите на автомобили за намерението си да наложи временни допълнителни мита в размер до 25% върху вноса на китайски електрически превозни средства (EV) от следващия месец, съобщи в сряда "Файненшъл таймс", цитирайки лица, запознати с решението. Брюксел твърди, че китайските производители на електромобили се възползват от субсидии, които подбиват европейските им конкуренти.
Митата, подкрепяни от Франция и Испания, ще доведат до събиране на повече от 2 млрд. евро годишно за бюджета на ЕС, тъй като продажбите на китайски електромобили растат в Европа. Китай, най-големият търговски партньор на блока, е изнесъл електрически автомобили на стойност 10 млрд. евро за ЕС през 2023 г., удвоявайки пазарния си дял миналата година до 8%, според анализатори от Rhodium Group, цитирани от финансовото издание. Комисията очаква китайските електромобили да заемат 15% пазарен дял в ЕС през следващата година, като отбелязва, че цените им обикновено са с 20% по-ниски от тези на моделите, произведени в ЕС.
С новата мярка Европейската комисия ще увеличи митата си за китайски електромобили до общо около 35%, което все още е доста по-малко от наложните от САЩ мита в размер на 100%.
Швеция, Унгария и Германия не одобряват решението, опасявайки се, че то може да доведе до "скъпа" търговска война с Пекин, но лобирането от страна на правителството на германския канцлер Олаф Шолц не е проработило, според източник, запознат с въпроса, който също така каза за "Файненшъл таймс".
Пекин предупреди, че ще предприеме ответни мерки в опит да убеди мнозинството от столиците на ЕС да се противопоставят на новите тарифи, които ще бъдат в допълнение към вече съществуващите 10-процентни мита в единния блок. Пекин вече прилага 15-процентно мито върху европейските електромобили, продавани в Китай.
Допълнителните мита в Европа ще засегнат китайските производители, включително BYD и SAIC, както и компании като американската Tesla, които имат заводи в Китай. Митата могат да варират за отделните производители в зависимост от нивото на субсидиите, които ЕК твърди, че е установила.
Икономическият институт за световна икономика в Кил, Германия, установи, че допълнителни 20-процентни мита върху китайските електрически автомобили ще намалят вноса с една четвърт (с 25%). Той също така изчислява, че с 500-те хиляди превозни средства, внесени през 2023 г., са на стойност почти 4 милиарда долара.