Длъжностни лица от Европейската общност на Елзас (Collectivité européenne d'Alsace – CEA - регионална местна власт, създадена на 1 януари 2021 г.) във Франция единодушно одобриха днес пътна такса за тежкотоварните превозни средства, насочена към намаляване на замърсяването и "ребалансиране на транзитния трафик" между Германия и Франция, предаде АФП, цитирана от БТА.
Териториалната единица обхваща департаментите Ба Рен с административен център гр. Страсбург и О Рен с административен център гр. Колмар. И двете са разположени в източната част на Франция по границата с Германия.
Европейската общност на Елзас иска да наложи от 2027 г. такса, наречена "Ар-Пас" (Rorschach Performance Assessment System - R-Pass), в размер на 0,15 евро на километър за камиони с тегло над 3,5 тона, пътуващи по оста Север-Юг (магистрали A35 и A36) и по два други пътя, свързващи тази ос с Германия.
Така френската общност иска да подобри "плавността и безопасността" на трафика, да намали "атмосферното и шумовото замърсяване", да ограничи влошаването на пътищата и "ребалансира транзитния трафик между Германия и Франция".
През 2005 г. германските власти въведоха данък, увеличен на 0,34 евро за километър, който влезе в сила през януари 2024 г.
Това увеличение на данъка доведе до увеличение на трафика "от почти 20 на сто през първите шест месеца" и от "30 на сто" през август и септември по елзаската магистрална мрежа Север-Юг, обясни Фредерик Биери, президент на Европейската общност на Елзас, по време на пленарна сесия: "Нашата територия се превръща в притегателна точка за камиони, поемайки целия международен трафик", допълни той.
Но за много представители на икономиката от региона данъкът може да означава загуби и фалити.
Между 100 и 150 души протестираха днес пред сградата на Европейската общност на Елзас в град Колмар, докато около сто демонстранти, включително много фермери, изразиха недоволство пред сградата на организацията в Страсбург.
Позовавайки се на проучване върху въздействието (на новия данък) на консултантската и одиторска компания "Делойт" (Deloitte), поръчано от Европейската общност на Елзас, земеделската и търговска камари на департамента (публични органи, отговорни за интересите на промишлеността) твърдят, че този данък ще "нанесе щети в размер на около 64 милиона евро годишно върху икономиката" и може да доведе до закриването на 1500 работни места в Елзас в транспортния сектор, като същевременно повиши цените за потребителите.
Заинтересовани страни от друга страна, между които Федерацията за обществено строителство на Елзас, изразиха подкрепата си за новия данък, като подчертаха, че приходите ще бъдат пренасочени към местната икономика, допълни Фредерик Биери.