ЕК планира да принуди китайски компании да прехвърлят интелектуална собственост на европейски фирми в замяна на субсидии от ЕС като част от по-строг търговски режим за т.нар. чисти технологии, съобщава "Файненшъл таймс", цитирайки неназовани високопоставени европейски служители.
Нови критерии, изискващи от китайския бизнес да имат предприятия в Европа и да споделя технологично ноу-хау, ще бъдат въведени, когато властите в Брюксел представят през декември търгови оферти за безвъзмездни средства в размер на 1 млрд. евро за разработване на батерии, според двама високопоставени служители на ЕС, цитирани от финансово издание. Те също така казаха, че пилотният проект може да бъде приложен към други европейски схеми за субсидиране.
Изискванията, макар и в много по-малък мащаб, отразяват режима на Китай, който притиска чуждестранните компании да споделят своята интелектуална собственост в замяна на достъп до китайския пазар. Критериите могат да бъдат променени преди търга, казаха още европейските представители.
Плановете представляват част от втвърдяването на позицията на Европа към Китай, тъй като тя се стреми да защити компаниите в блока, които са обект на строги екологични разпоредби, от подбиване на евтин и по-замърсяващ внос.
Миналия месец Европейската комисия потвърди допълнителни мита в размер на до 35% върху китайските електрически превозни средства в допълнение към съществуващия данък от 10%. ЕК също така въведе по-строги изисквания за компаниите, кандидатстващи за субсидии за водород, постановявайки, че само 25% от частите в електролизаторите, използвани за производството на водород, могат да бъдат доставяни от Китай.
Лица, близки до новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп, пък казаха, че той ще окаже натиск върху ЕС да последва примера му и да издигне повече търговски бариери пред китайските стоки и инвестиции.
Ако Тръмп изпълни заплахата си за налагане на мита от 60% върху китайския внос в САЩ, тогава Пекин вероятно ще се опита да пренасочи тези стоки към други региони като ЕС, като от своя страна Европейският съюз ще търси въвеждането на мерки за спиране на "наводнението" с китайски стоки.
"Ако искаме да играем заедно с Тръмп по част от неговия дневен ред, тогава трябва да решим какво да правим с Китай", посочи пред "Файненшъл таймс" високопоставен дипломат от ЕС.
Но подобен ход идва и на фона на задълбочаващата се загриженост относно слабостта на европейската икономика и способността на компаниите да изпълнят амбициозните климатични цели, без да разчитат на евтин внос.
Брюксел също така въведе законодателство по отношение на вътрешното производство, насочено към насърчаване на чистите технологии, като то беше прието през месец май.
Елизабета Корнаго, старши научен сътрудник в мозъчния тръст Center for European Reform, каза за финансова издание, че Комисията се "опитва да намери много идеи", за да укрепи своята търговска защита "срещу възможно "наводнение" от пренасочване на китайските търговски потоци към Европа".
Засиленият контрол върху вноса на китайски технологии вече стимулира компании като китайската CATL, най-големият производител на батерии за електромобили в света, да създадат така наречените гигафабрики в Европа. Китайската компания е инвестирала милиарди евро в заводи в Унгария и Германия.
Базираната в Шанхай Envision Energy също инвестира стотици милиони евро в свои съоръжения в Испания и Франция.
На среща при закрити врата по-рано тази година обаче китайското министерство на търговията предупреди местните производители на автомобили да не правят сериозни инвестиции в Европа и ги посъветва да създадат производствени линии на стария континент единствено за финалната стъпка на сглобяване, цитирайки политическата несигурност в Брюксел, според източник, запознат с въпроса.
Междувременно европейският шампион в производството на батерии Northvolt, базиран в Швеция, е на ръба на фалита, докато се опитва да изпълни производствените си цели.
Батериите формират значителна част от електрическите превозни средства, представляващи повече от една трета от производствените разходи, което прави веригите на доставка на батерии критични за европейската автомобилна индустрия, докато тя се опитва да премине към по-малко замърсяващи модели.
Корнаго предупреди, че по-твърдата позиция срещу китайските компоненти може да има обратен ефект върху усилията на ЕС за декарбонизация.
От Европейската комисия отказаха да коментират информацията на "Файненшъл таймс".