Потребителските нагласи относно икономическото развитие на САЩ и личните финанси се подобриха отново през ноември благодарение на нарастване на оптимизма относно трудовия пазар и силното поскъпване на акциите на Уолстрийт до рекордни върхове след победата на Тръмп в президентската надпревара, показват резултати от последно проучване на компанията Conference Board.
Индексът на потребителското доверие нарасна през ноември до 111,7 пункта спрямо 109,6 пункта през октомври и пазарни очаквания за по-умерено повишение до 111,3 пункта.
"Увеличението през ноември се дължи главно на по-положителните оценки на потребителите за настоящата ситуация, особено по отношение на пазара на труда", посочи Дана Питърсън, главен икономист в Conference Board.
"В сравнение с октомври, потребителите също така бяха значително по-оптимистично настроени относно наличността на работни места в бъдеще, като съответният индекс достигна най-високото си ниво от почти три години. Междувременно очакванията на потребителите относно бъдещите бизнес условия останаха непроменени, като потребителите бяха малко по-малко позитивни относно бъдещите си приходи", добави тя.
Графика на индекса на потребителското доверие
Индексът на текущата ситуация, който измерва оценката на потребителите за текущите условия на бизнеса и пазара на труда, нарасна рязко през ноември с 4,8 пункта до 140,9 пункта, докато индексът на потребителските очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца (въз основна на краткосрочните бъдещи очаквания за доходите, бизнес и условията на трудовия пазар) се подобри с по-скромните 0,4 пункта до 92,3 пункта, което ниво обаче е доста над прага от 80 пункта, сигнализиращ обикновено за предстояща рецесия.
"Делът на потребителите, които очакват рецесия през следващите 12 месеца, спадна допълнително през ноември и е най-ниския, откакто за първи път зададохме въпроса през юли 2022 г. Оценките на потребителите за текущото финансово състояние на техните домакинства спаднаха леко, но оптимизмът за техните финанси през следващите шест месеца достигна нов връх", посочи Дан Питърсън.
Същевременно, потребителите в САЩ станаха още по-оптимистични по отношение на фондовия пазар, като цели 56,4% от тях очакват цените на акциите да се повишат през следващата година, което е още един рекорд за този показател. Едва 21,3% очакват цените на акциите да се понижат. Делът на потребителите, които пък очакват по-високи лихви през следващите 12 месеца, намалява до 43,6%, а делът на тези, очакващи по-ниски ставки, се увеличи до 34,6%, достигайки най-високото ниво от април 2020 г.
Средните 12-месечни инфлационни очаквания на американските потребители пък се понижиха от 5,3% през миналия месец до 4,9% през ноември, което е най-ниско ниво от март 2020 г.