Европейските фондови борси се намират под натиск от продажби заради въведените от Тръмп мита върху вноса от Канада, Мексико и Китай, като в същото време той продължава да заплашва с наказателни тарифи и вноса от ЕС.
Солиден спад бележат акциите на европейските автомобилни компании и най-вече тези на Volkswagen и на Stellantis, тъй като американските мита вероятно ще намалят продажбите от техните заводи в Мексико.
Акциите на немския автомобилен гигант Volkswagen, който само в рамките на миналата година продаде в САЩ над 500 хиляди коли, произведени от компанията в Мексико, поевтиняват с близо 6%, а тези на втория по големина европейски автопроизводител в Мексико - консорциума Stellantis (обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot) падат с 6,5%
Митата на американския президент Тръмп от 25% върху стоки от Мексико и Канада, които трябва да влязат в сила във вторник (4-и февруари), поставят под въпрос датиращите от десетилетия вериги на доставки, особено за производителите на автомобили от цял свят, които са създали производствени центрове в Мексико, до голяма степен за доставки на американския пазар. Германските доставчици на автомобили управляват повече от 330 обекта в Мексико, докато автомобилните производители в страната притежават няколко фабрики там, които са произвели 716 000 леки автомобила през 2023 г., отбелязва агенция Блумбърг.
Влизащите в сила от утре налози допълват и без това трудния момент за производителите на автомобили, които се борят с по-слабото търсене на ключови пазари, особено за електрически превозни средства, и засилващата се конкуренция от страна на китайските производители. Борсовият индекс, включващ европейските производители на автомобили и доставчиците на части, спадна през последната година с около 12%.
В същото време солиден спад бележат и акциите на производителите на луксозни автомобили като BMW (понижение с около 4%) и Mercedes-Benz Group (с 4,18%). Блумбърг отбелязва, че компанията BMW, която е наела около 3700 работници в завода си в Сан Луис Потоси, Мексико, е изнесла 95 151 автомобила за САЩ през миналата година.
Акциите на Daimler Truck Holding пък падат с близо 7% на Франкфурската борса след обявяването на митата. Марката Freightliner на немската фирма е лидер на американския пазар на камиони, като продава около 90 000 автомобила годишно. Компанията сглобява голяма част от изнасяните за САЩ камиони Freightliner в Мексико, със заводи в Сантяго Тиангуистенко и Салтило, Коауила. Освен това управлява центрове за дистрибуция на части в Канада и Мексико.