Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че възнамерява да наложи мита от "около 25%" върху вноса на автомобили, както и подобни мита върху фармацевтични и полупроводникови продукти, съобщи Ройтерс. Това е последната от поредица от мерки, заплашващи да подкопаят международната търговия.
В петък Тръмп каза, че налозите върху автомобилите ще бъдат въведени още около 2-ри април - ден, след като членовете на неговия кабинет трябва да му представят доклади, очертаващи варианти за редица реципрочни мита.
Американският президент отдавна се противопоставя на това, което той нарича "несправедливо" третиране на износа на автомобили от САЩ за чуждестранните пазари.
Така например, Европейският съюз налага мито от 10% върху вноса на превозни средства, което е четири пъти повече от тарифната ставка на САЩ за леки автомобили от 2,5%. САЩ обаче събират мита от 25% върху вноса на пикапи от страни, различни от Мексико и Канада - данък, който прави този тип превозни средства изключително печеливши за автомобилните производители в Детройт, отбелязва Ройтерс.
В сряда се очаква върховният представител на ЕС по търговията Марош Шефчович да се срещне във Вашингтон с колегите си от САЩ - министъра на търговията Хауърд Лътник, номинирания от Тръмп за търговски представител на САЩ Джеймисън Гриър и директора на Националния икономически съвет Кевин Хасет, за да обсъдят различните мита, с които заплашва американският президент.
Попитан дали ЕС може да избегне реципрочните мита, предложени от него миналата седмица, Тръмп повтори твърдението си, че Европейският съюз вече е сигнализирал, че ще намали митата си върху американските автомобили до ставката на САЩ, въпреки че ЕК отрече тази информация.
Той също така посочи, че ще окаже натиск върху европейските власти да увеличат вноса на автомобили и други продукти в САЩ.
Снощи Тръмп каза пред репортери в имението си "Мар-а-Лаго" във Флорида, че секторните мита върху фармацевтичните продукти и полупроводниковите чипове също ще започнат от нива от 25% "или повече", като ще се повишат значително в течение на една година.
Той обаче не посочи дата за обявяване на тези мита и каза, че иска да предостави известно време на производителите на лекарства и чипове да създадат предприятия в САЩ, за да могат да избегнат митата.
Тръмп каза още, че очаква някои от най-големите компании в света да обявят нови инвестиции в Съединените щати през следващите няколко седмици, но отново без да предостави повече подробности.
След встъпването си в длъжност преди месец, Тръмп наложи мита от 10% върху целия внос от Китай, в допълнение към съществуващите налози, заради неспособността на Китай да спре трафика на фентанил. Той също така обяви и след това отложи с месец мита от 25% върху стоките от Мексико и неенергиен внос от Канада.
Той също така определи 12-ти март като начална дата за 25-процентни мита върху целия внос на стомана и алуминий, премахвайки съществуващите изключения за Канада, Мексико, Европейския съюз и други търговски партньори. Тръмп също така обяви, че тези тарифи ще се прилагат за стотици внесени продукти надолу по веригата на доставка, които са изработени от стомана и алуминий - от тръби за електрически тръбопроводи до булдозерни гребла.
Миналата седмица той нареди на икономическия си екип да разработи планове за налагане на реципрочни мита продукт по продукт, които съответстват на тарифните ставки за всяка страна.
Ройтерс отбелязва, че мита от 25% за вноса на автомобили би променила "правилата на играта" за глобалната автомобилна индустрия, която вече се тресе от несигурността, причинена от тарифната политика на Тръмп.
Подобна драма се разигра през 2018 г. и 2019 г. по време на първия мандат на Тръмп, когато Министерството на търговията проведе разследване, свързано с националната сигурност, относно вноса на автомобили и установи, че подобен внос отслабва местната индустриална база. По това време Тръмп заплаши с мита за автомобили от 25%, но в крайна сметка не предприе никакви действия. Но някои от изследванията, включени в разследването от 2018 г., може да бъдат повторно използвани или актуализирани като част от усилията за нови автомобилни тарифи през неговия настоящ президентски мандат.