Слушайте!
Размер текста
Болгарское национальное радио © 2024 Все права защищены

"Ловци на бисери" като риалити шоу в Телавивската опера

Пожар е била думата, която предпазила 23-годишния френски композитор Жорж Бизе да не захвърли създаването на операта "Ловци на бисери" през 1863 г. В романтичната история, точно по вкуса на времето, е имало екзотичен остров – в случая Цейлон, любовен триъгълник и разкрита дълго пазена тайна – в случая кой е спасил главния жрец, дванайсет години преди времето на действието. Липсвал само финал и ключ към зрителите и затова три седмици преди премиерата Бизе е искал да захвърли писането на операта. Тогавашният режисьор му казал да я довърши, та ако трябва и да "изгори" всички. Точно за тази дума се е хванал композиторът и завършва мелодичната си творба с крупен пожар.

Режисьорката на постановката на "Ловци на бисери" в Израелската опера, Лотте де Бир от Холандия, не без основание смята, че сюжетът е доста архаичен и решава да направи "спектакъл в спектакъла", като рамката е риалити шоу. Ролята на "зрителите" в него е поверена на хора. Той изобразява всякакви семейства, които гледат Биг Брадър, вълнуват се и гласуват за всяка постъпка на героите. Още в началото гласуват за платформите и дали да останат в къщата Надир и Зурга – двама бивши приятели, които са се раздели заради любовта към властта и към една жена. Докато звучи музиката, в дъното на сцената се "разиграват" истински семейни драми заради гласуването за риалити шоуто. Трябва да се подчертаят прекрасните декори на сценографката Марция Леви.

Когато в шоуто се включва и Лейла, тя трябва да подпише, че ще спазва правилата на играта. Не се казва какъв ще е паричният еквивалент, но в танца на балерините, които представят 3 перли, става ясно, че нищо не е безкористно. Веднага след това героинята трябва да усвои йога упражнения. Това съвсем не е толкова лесно за певицата Алла Василевицкая. След спектакъла тя сподели, че се е занимавала с йога и преди, но досега не ѝ се е налагало да пее, докато е изпълнявала упражненията. По нейна молба режисьорската малко е намалила трудността на комплекса по йога, но пак е доста труден. Още повече, че и голяма част от хора, който изобразяват ТВ зрителите, също повтарят йога движенията, явно вживели се в риалитито.

Вторият съвременен елемент на спектакъла е заиграването със селфитата. Рядко някоя сцена минаваше без да се изобрази как певците се "самоснимат" или как някой от миманса "си открадва" някакво селфи с популярната звезда. Имено такова фотография на някакъв почитател на фона на целувка на Лейла и Надир водят до необходимост за гласуване за оставане или "изгаряне" от риалитито. Спектакълът прекъсва на това място и се включва анкета със случайни минувачи около операта как биха гласували при такъв казус. Една хлапачка споделя, че родителите не ѝ позволяват да гледа риалитита, но с удоволствие би гледала смърт на живо. И наистина след това "зрителите" гласуват за изгарянето на Лейла и Надир (не за отстраняването им от играта, а за физическо унищожаване). Малко преди да ги запалят, Лейла разказва историята как като малка е спасила от преследване някакво момче-бежанец и заради мълчанието ѝ той ѝ е подарил бисерна огърлица. Подава я на главния продуцент на шоуто, за да я предаде на майка ѝ и той разбира, че Лейла е момиченцето, което преди време го е спасило. Докато подготвят кладата, Зурга (в ролята сръбският баритон Николя Михайлович) показва телефонен клип на горящата кола на продуцента. Всички хукват да гасят, влюбените успяват да избягат, но зрителите на шоуто искат "смърт на живо" и завързват Зурга на кладата…

Обслужващите риалитито тръгват към него с факла в едната ръка, а в другата с мобилен телефон, за да се снимат на фона на огъня и смъртта му.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!