Роден е през 1965-а в украинския град Краматорск. Посещава музикалната школа, защото „там ходеха всички, нямаше къде другаде"... Свири на кларинет, но сериозно започва да навлиза в музикалните дълбини, едва след като заминава за Москва, там получава и увереността, че може да стане диригент. За тогавашната руска столица (от 80-те) разказва, че е било време на високи стандарти, в най-добрите зали на Москва концертираха само най-добрите, избраните, тези от най-висока класа и аз много научих и много разбрах, гледайки и слушайки музиканти от ранга на Гилелс и Рихтер.
За младия тогава диригент следва период, в който работи едновременно в три оркестъра - първо като асистент на Михаил Плетньов (именития руски пианист, победител в конкурса „Чайковски), който създава „първия в историята на Русия не-държавен оркестър, на който и Горбачов много помагаше, а парите парадоксално идваха от Америка“. Благодарение на тях Плетньов привлича „най-добрите музиканти от всички московски оркестри и направи нов симфоничен оркестър, който веднага стана известен и се превърна в първият (единствен и до днес) руски оркестър с ексклузивен договор за записи с "Дойче Грамофон".
Междувременно Марк Кадин получава покана от Владимир Спиваков да работи с неговите знаменити „Московски виртуози“. Това беше най-добрият камерен състав в Русия и имаха толкова много ангажименти, че Спиваков не смогваше да ги издирижира всички и му трябваше заместник. Аз дълго не се съгласявах, защото това е коренно различна работа от тази с голям симфоничен оркестър. Та той искаше да отида, а аз не исках и всички ми казваха, че съм глупак. Но да ви кажа, на Спиваков не се отказва ей-така.
И в крайна сметка, Кадин приема (чуйте в интервюто защо и как). Но не са само тези оркестри - междувременно той постоянно дирижира и Московския радиооркестър - един различен оркестър, такъв вие в България нямате, нещо като американските pops orchestras. Свирехме предимно поп-музика, говоря за съветски поп, и по-точно шлагери - Йосиф Кобзон, Лев Лешченко. С този оркестър се научих на мобилност - как се правят записи сега, на момента, без репетиции, а често и без партитура или само с половин партитура, и нищо не е ясно, и е в друга тоналност - всички тези приключения съм ги преживял. Това не е моят музикален свят, но ми беше интересно, а и добави една друга опитност.
Изобщо за Марк Кадин опитът е ключовата дума за развитието на един диригент: Старал съм се от всяка среща, от всеки човек, с когото съдбата ми е пресичала пътя, да „взема“ по нещо.
И така, имал е много възможности да дирижира - което пък е ключово за израстването на един диригент. Дали е бил щастлив? Марк Кадин отговаря честно - бях абсолютно не-щастлив, защото често работех по 12 часа на ден - по 4 часа за всеки оркестър и само се мятах на такси, за да се добера от едната зала до другата и този калейдоскоп ми дойде в повече, пък и осъзнах, че в Руския национален оркестър голямото име винаги ще бъде Плетньов, а в "Московските виртуози" - Спиваков и аз нямам никакъв шанс, нямам перспективи и нищо не мога да направя по този въпрос.
Тогава се явява на конкурс за главен диригент на симфоничния оркестър в Красноярск („един от силните оркестри в Русия“), печели го и 11 години ръководи този състав. Прави по 40 концерта на сезон, разработва голям фестивал на открито, междувременно активно гастролира. Но пак не е щастлив - беше ми изключително не-интересно, първо защото климатът там е много тежък, понякога става и твърде студено - моят рекорд е минус 44 градуса, знам какво е и не го препоръчвам на никого. Лошо за мен беше и това, че семейството ми остана в Москва, докато аз живеех в Красноярск и непрестанно летях между двата града.
Затова пък трупа още опит, а и успява да промени за добро оркестъра - в организацията, в дисциплината, във всички компоненти и музикантите бяха много нещастни, че си отивам. Напускането на Марк Кадин е голяма новина, обсъжда се в медиите - голям скандал стана (това даже го каза на български), звъня ми даже губернаторът, предлагаше ми да премисля, да се върна… Но той вече е решил. Напуска, дирижира („без особено удоволствие“) два сезона в Литва и тъкмо да замине на „другия края на света“, когато идва предложението от София и той веднага приема - защо веднага ли?! Защото София е място, в което вече 15 години идвам да дирижирам и всяко мое идване е свързано само и единствено с позитивни моменти. Тук има прекрасни музиканти в Радиооркестъра, музиканти, с които говорим на един език, имаме си доверие. Така се получи, че в София концентрацията на хубави хора е по-висока от другаде.
И ето го в София. Мисли да се установи да живее тук. Първият негов сезон е вече факт - философията ми за този сезон е свързана с факта, че тук - както и навсякъде по света днес, хората не ходят толкова много на концерти, така че съществува проблемът с непълните зали. Винаги съм се старал да правя комбинации, така че оркестърът да не се превърне в развлекателен и само да "радва" публиката, но и да не стане оркестър за сноби. И мисля, че този сезон балансът се получи добре, защото в него няма само така наречените "хитове", а има различни програми за всеки вкус и всеки почитател на музиката може да открие нещо за себе си.
Втората важна линия са солистите - такива, които да са атрактивни за публиката.Тук е добре да кажем, че Кадин е работил и с Максим Венгеров, и с Вадим Репин, и с Виктор Третяков, и с Дмитрий Хворостовски (който е родом точно от Красноярск), и с Денис Мацуев (който ще бъде солист в София на Маринския театър с Гергиев само след броени дни в София). И трето - ще се постарая във всеки концерт нивото да е перфектно или възможно най-близо до перфектното, защото съм уверен, че радиооркестърът трябва да е една глава над останалите оркестри в София.
Осъзнава колко е важна спецификата на един радиооркестър - а именно записите, които ще бъдат предимно на български творби. Не го казвам за да се харесам - искам това задължително да го излъчите - не, а защото вярвам, че оркестърът на българското радио трябва да записва българска музика. Ако бях в албанското радио щях да записвам албанска музика, в японското - японска. Знае, че му предстои много слушане и откриване на българска музика (особено такава, която не е записвана), но разчита и на помощта на екипа на Музикалната къща. И изглежда като човек, който знае какво прави.
А първият концерт от сезона вече е факт. И въпреки че не беше в традиционния за радиооркестъра ден (петък), залата беше препълнена, имаше и правостоящи.
Страната ни е на шесто място е света по прекарано време в Тик Ток. С какво тази сравнително млада социална мрежа ангажира толкова голяма част от време ни, как работи нейния алгоритъм, какъв отпечатък постига върху обществото ни и как ще изглеждат бъдещите социални мрежи разказва в “Ритъмът на столицата” Етиен Янев, експерт по дигитален маркетинг с над 12..
Инициатива „Граждански бюджет за ученици“ на фондация „Малките стъпки“ има за цел учениците да получат възможност да управляват бюджет, който да подкрепя техните идеи, като така се приобщават към демократичните процеси още от ранна възраст. Идеята идва през международна мрежа, която се ръководи от организацията People Power, която разработва тази..
Рекордно кратко и рекордно дълго заседание на Столичния общински съвет, блокиране на работата на общинските съветници, заради избирането на ръководство 3 месеца и почти непрестанни спорове - това съпътства работата на местния парламент през тази година. Настоящият мандат започна трудно, а сякаш не идеологическите възгледи, а личните неразбирателства..
Оценките на българите за изминалата година в личен план вече трайно и рязко се отличават от тези за ситуацията в страната и света. 22% от анкетираните заявяват, че годината е била по-добра за тях и семействата им, срещу 24% - по-лоша. Мнозинството, 54% не намират промяна с предишната. Въпреки всички превратности на изминалите 12 месеца тези оценки са с..
Контактният център на Столичната община за подаване на неспешни сигнали в градската среда на София, писма, предложения, запитвания, жалби и заявления за достъп до обществена информация и в празничните дни не спира да получава информация от граждани за забелязани нередности. Днешните сигнали са подадени от различни квартали на София и са..
Коледен концерт за децата, които се лекуват в ИСУЛ и медиците, които са на работа по време на празниците, подготвиха деца от училища в София и страната. Инициативата започва преди 4 години, от 4 б клас на Националното музикално училище "Любомир Пипков“, а тази година се включват цели 4 училища. Зорница Стойкова е майка на едно от децата от..
Двадесет и второто издание на „Българската Коледа“ под патронажа на Президента на Република България продължава. Над 2 890 000 лева достигна набраната сума след края на благотворителния спектакъл, който се състоя в Народния театър „Иван Вазов“. Тази година кампанията е в подкрепа на децата с тежки хронични заболявания и състояния. От началото на..