Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Петя Александрова: За добрата екранизация е нужен режисьорски стил

В седмицата, посветена на киното и литературата, предаването “Радиоприемница” завършва с разговор с кинокритика Петя Александрова. Книгата или филма, а може би и двете - в каква последователност трябва да се следват, какви са тенденциите, които задава единственият в световен мащаб кино-литературен фестивал "Cinelibri", разказва кинокритикът.

Много режисьори споделят, че екранизациите на известни книги са трудни. От една страна наистина е трудно, когато подходиш отговорно, но на пръв поглед е и лесно. Често се тръгва към екранизацията именно, защото изглежда по-лесно, защото в романа има готов сюжет, има готов конфликт, има ярки характери, казва Александрова.

Според нея има български режисьори, които работят върху стабилни литературни произведения, но винаги режисьорският им стил си личи. Такъв е примерът с Петър Попзлатев, който независимо дали ще работи по прозата на Константин Павлов, Станислав Стратиев или на Владимир Зарев, филмите му носят неговия почерк - издават неговата чувствителност, неговото отношение как се моделира характер и това е своеобразно авторско кино.

Доброто съчетание между книга и филм се получава, когато литературното произведение е добро, има режисьорски стил, добри актьори и имаме концепция върху тази литературна основа, т.е. да не се опитваме дословно да предадем сюжета и посланията, а да създадем един паралелен свят, който е вдъхновен от даденото произведение, което е трудно.

Според Александрова не е задължително да се спазва редът да се прочете книгата преди да се гледа филма. Голяма част от филмите помагат да се върнеш да четеш книгата или за първи път да я прочетеш, казва тя.
Освен това, според нея има и литературни моди като модата в момента да бъде екранизиран писателят Иън Макюън. В българския вариант има мода да се екранизира писателят Георги Господинов.

В същото време, когато книгата и филмът излязат в близък период от време, филмът може да обхване контекста на книгата, в противен случай съществува риск за екранизацията. Добър пример за това е филмът “Възвишение”, който излезе скоро след като бе излязла книгата и спечели от известността на книгата и публика от хората, прочели романа.

Някои от писателите изчакват да видят как ще се развие “животът” на филма, как ще бъде приет от публиката и на базата на това преценяват каква оценка да дадат на екранизацията на тяхното произведение. Българският писател Николай Хайтов, например, не е придавал особено значение на разказа си “Козият рог”, а след като излиза и филмът не е бил очарован от него, но след фурора, който лентата прави, променя отношението си. Днес малко хора са чели разказа на Хайтов, но всички са гледали филма на Методи Андонов.  

За кинофестивала “Cinelibri” Александрова казва, че е намерил своята ниша. Това е един хубав формат за филмовите екранизации. Мисля, че този формат се разтваря, казва тя. За нея е любопитна секцията “Личности”, където има и документални, и игрални филми за определени личности.

Тя вижда и една тенденция от последните 2-3 години, която е резултат от скандалите, свързани с тормоз върху жените - един повтарящ се сюжет, макар и от различни исторически епохи - “става дума за талантлива литературно жена, която поради консервативните нрави, съпругът ѝ краде найното творчество по някакъв начин, т.е. тя е като литературен роб на своя съпруг и води трудната битка за еманципиране от собствения си съпруг. Като примери за това Александрова посочи филмите “Колет” и “Мери Шели”.

Киното и литературата винаги вървят ръка за ръка и винаги се очаква да има добавена стойност. Това обаче не важи само за литературата и киното като съчетание. В не по-малка степен е и киното и театъра, както и киното и музиката.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нова музика за стари филми

Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..

публикувано на 22.02.25 в 16:39
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, част първа

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..

публикувано на 22.02.25 в 16:00

Софийски разкази - Софийска хроника. София след Освобождението (1878-1885)

Разговорът е със Здравко Петров -  урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии."  Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..

публикувано на 22.02.25 в 15:00
Вивиа Ники

Северът със скритите му красоти

Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.

публикувано на 22.02.25 в 14:49

Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство

Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..

публикувано на 22.02.25 в 13:40
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35

Жажда за чаена култура

Festeaval  – фестивал на чая, представен ни от Илиана Елиас: "Много чай от цял свят, български билки, богата палитра от вкусове - това вече е осма поредна година. Имаше различни събития в различни браншове и в България много чай не се пие - само когато сме болни. Има жажда за култура." Още любопитни неща за чая и културно-образователната им..

публикувано на 22.02.25 в 09:36