Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богомил Николов: Не пазарувайте емоционално

Снимка: Светла Милчева
Пазаруването по време на Черния петък наближава. При кампании като тази много търговци отправят примамливи оферти за атрактивни стоки и услуги с големи процентни намаления, но кое си струва и кое - не. Да се ориентираме в пазарната среда помага Българската национална асоциация “Активни потребители” и нейният изпълнителен директор Богомил Николов.

В САЩ на този ден започват промоциите и намаленията, които продължават поне до Коледа, а много често и след нова година. В България тази практика започна отскоро, но само като Черен петък, през последните години виждаме и реклами за Черен уикенд, надявам се скоро да стане и Черен месец. Това е важно за нас като потребители, защото най-лошият съветник при пазаруването, е бързането, казва Николов.

Когато човек бърза, не разполага с време да помисли и да сравни офертите на различните търговци, обикновено е подвластен на емоцията, а тя много лесно се запалва от две човешки слабости - изкушението и страхът. Черният петък залага на изкушението. Това води до много спонтанни покупки, обяснява Николов. За онлайн покупките той припомни, че има решение на така създалата се ситуация, защото потребителите имат право да върнат продукта, който са закупили в 14-дневен срок, но транспортните разходи по връщането на продукта са за сметка на потребителя. Това право обаче не съществува в традиционното пазаруване от магазин. Онлайн обаче не можем да си купим сигурност, защото картинка и реалност може да се разминават.

От “Активни потребители” ще сравнят историята на дадена цена на конкретен продукт в конкретен търговец, причината за това са сигналите за фалшиви намаления. Асоциацията е направила регистратор на цените, който работи с четирите най-големи онлайн търговеца като постепенно ще бъдат добавени и по-малки. Идеята е като отидете при търговец, харесате си продукт, виждате, че е на промоция от 20% примерно и искате да го купите, да можете да пейстнете линка на продукти и да видите каква е била цената на продукта преди седмица или месец. Ако се окаже, че тя е изкуствено завишена и след това намалена с процент, това се надяваме да охлади тези страсти и човек да види, че намалението не е реално. Така ще се подпомогнат и инспекторите от Комисията за защита на потребителите, които ще могат лесно да правят справки за историята на даден продукт и да санкционират, когато има основание.

Трябва да се научим да сравняваме преди да си даваме парите. Никога, като видите една стока, не трябва веднага да я взимате, особено онлайн. Проверете при още един-двама търговци какво е положението. Отделете 10 минути, обаче ще ви се изплатят, съветва Николов.

Потребителските организации са специализиран консултант, който помага на потребителите да правят по-добър избор и да грешат по-рядко. Най-големият контрольор на пазара, обаче са самите потребители, защото те плащат. Ако успеем да обърнем тези нагласи, ще видим, че колкото повече активни потребители имаме, толкова повече и отношението на търговците ще се промени спрямо нас, казва Николов.  

При избора какво от продуктите да се тества, Николов посочва, че има различни критерии един, от които, е да не бъде изключително скъп съответният тест - пример с това е изследването на UV кремове, чието тестване може да стане само във френски лаборатории. Това, което вълнува хората, е да са масови продукти и да са с по-висока цена. Ние проверяваме разликата в качеството между определените продукти, защото винаги от даден вид продуктите имат различно качество.

Консуматорското поведение може да доведе до сериозни кредити, в тази връзка Николов заяви, че е важно съвкупността от всички кредити, които имаме, да не превишава 50% от доходите ни. Той припомни и кризата от преди 10 г., когато много хора изпаднаха в неплатежоспособност заради многото кредити. Съветът на Николов е, ако има нещо, което потребителите са си харесали и имат нужда от него, най-добре е да наблюдават дадената стока седмица - две и в самия черен петък да сравнятцените, а не намаления процент, да преценят дали е изгодно и ако е така, да купуват.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пианото е най-естествено, ние не свирим на него, то свири на нас

Надежда Йоцова е израснала в музикална къща – баща ѝ е Христо Йоцов, емблематична фигура в българския джаз, майка ѝ е цигуларка в Симфоничния оркестър на БНР, нейният дядо Георги Йоцов е изтъкнат обоист от Софийската филхармония (със сериозен интерес към барока), баба ѝ Рина Ранджева е пианистка…можем да продължим да изброяваме, но Надежда върви по..

публикувано на 23.02.25 в 09:42

Нова музика за стари филми

Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..

публикувано на 22.02.25 в 16:39
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, част първа

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..

публикувано на 22.02.25 в 16:00

Софийски разкази - Софийска хроника. София след Освобождението (1878-1885)

Разговорът е със Здравко Петров -  урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии."  Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..

публикувано на 22.02.25 в 15:00
Вивиа Ники

Северът със скритите му красоти

Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.

публикувано на 22.02.25 в 14:49

Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство

Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..

публикувано на 22.02.25 в 13:40
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35