Комисията за защита на потребителите (КЗП) разпространи поредица от статии със съвети как да постъпваме при различни ситуации, които могат да възникнат по време на ваканцията ни - „Най-важното за потребителите през лятото”.
Поканихме за повече разяснения и коментар председателя на КЗП Димитър Маргаритов.
Няма потребител, който да не може да стане жертва на нелоялна търговска практика, но най-важното е при такъв случай да се реагира, и то по бърз и адекватен начин, отбеляза Маргаритов. "Преди време хората смятаха, че е безсмислено да подават сигнали, че няма да има последици за нелоялния търговец, но истината е друга. Именно след реакция имаме по-голяма вероятност да възстановим накърнените си потребителски права. И второ, мерките и евентуалните санкции ще подействат респектиращо по отношение на търговеца нарушител.
Най-важна е активната позиция, а при необходимост – търсене на съдействие от институциите."
Начините за връзка с КЗП например са лесни и бързи – било чрез сайта ѝ, било чрез денонощния им телефон (0700 111 22).
В анкета на Радио София гражданите споделят, че подобна разяснителна инициатива като тази на КЗП ще доведе до това, те да знаят повече за правата си, към кого да се обърнат при проблем, а в много случаи споровете ще станат излишни. Те разказаха за някои потребителски казуси, с които са се сблъсквали при покупки на стоки или ползване на услуги, но не са имали достатъчно смелост да отстояват правата си или пък не са били убедени как точно да реагират в конкретната ситуация.
Инициативата е своеобразно обобщение на казуси и практики от досегашни сигнали и кампании, от изминали туристически сезони, уточни шефът на КЗП.
Председателят на КЗП насърчи потребителите към бързи реакции при нарушаване на правата им, тъй като това ще позволи бързата намеса и на контролния орган, което пък ще улесни установяването на обективните обстоятелства по случая, констатирането на нарушенията и налагането на санкции за тях. Но дори и при установяване на търговски трик при маркирането на цената на касата например и забелязан впоследствие, също има механизъм потребителите да бъдат защитени и в конкретния случай да получат парите си обратно.
По отношение на превенцията на опасните стоки той подчерта, че КЗП си сътрудничи тясно с Агенция „Митници” за предотвратяване вноса на такива продукти. Същевременно Комисията администрира европейската система RAPEX, по която всички страни членки на ЕС обменят бърза информация за открити на общия европейски пазар рискови нехранителни стоки и където България е на една от челните позиции по активност в борбата с разпространението на доказано опасни изделия.
Друг акцент в контролната дейност са нелоялните практики. Маргаритов припомни, че Комисията има няколко произнасяния за нелоялни практики и санкции при установени случаи на предлагане в комплект на плажни атрибути – чадър и шезлонг. „Не може никой да бъде принуждаван да си купува нещо, което не му трябва”, категоричен бе той.
Димитър Маргаритов припомни, че по време на почивката си в България туристите от чужбина могат да разчитат на безплатна помощ от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център.
„В него работят няколко млади и грамотни момичета и момчета, които са в състояние да окажат съдействие на чуждестранните граждани, включително когато те са се завърнали в своите страни и са установили тогава, че има някакъв проблем със закупена стока или пък на място не са успели да решат проблема с некачествена услуга”, каза още той.
Сайтът има и версия на английски език.
Всеки потребителски спор, след който се намесва КЗП, трябва да възникне като претенция на потребителя към търговеца. Надяваме се посоката ни за повече информираност да е правилна и все по-малко да са случаите, в които хората нямат изход, посочи още Маргаритов.
Адв. Иван Демерджиев е с приза "Кантора на годината": "Много по-ценно е да получиш колективна награда, отколкото индивидуална. За съжаление има опити да бъде превзета и адвокатурата. Тя често е последна преграда. Политическата криза изглежда като фарс за сметка на хората. Ситуацията в Парламента отслабва държавата. Промените в Конституцията показаха..
Нина-Никол Хамилтън и Зий Ребело за поредна година организират Националните правосъдни награди и Благотворителния бал на юристите: "Делото на годината е изцяло про боно. За пръв път имаме сделка на годината, която е сред най-големите в Европа, милиард и половина. За пръв път имахме и категория за ЧСИ. Благодаря от сърце на художниците, които..
Поли Кинова е дизайнер, носител на приза Златна игла, с дългогодишно отношение към Благотворителния бал на юристите: "Преди повече от 20 г. започнах да експериментирам с материи. Осъзнах, че модата изразява емоции и това е начинът да комуникирам със света. Работата на дизайнера е креативна, но има неизвестност и несигурност, които са част от..
Кои са наградените в 12-те Национални награди за правосъдие „Темида – цената на истината“? Каква е мисията на благотворителния бал на юристите тази година. Говорим за предизвикателствата пред юридическата гилдия в България. В първия час на Радиокафе разговаряме с адв. Христиан Митев – носител на приза "Адвокат в медиите": "Тази година имаше..
Юбилейна изложба на ректора на Националната художествена академия проф. Георги Янков със заглание „Нео Ренесанс“ може да бъде видяна в столичната галерия „Райко Алексиев“. Инсталации, плакати и нови произведения от художника са включени в експозицията. Повече за нея и за изкуството ще чуем от самия Георги Янков: "В изкуството времето е..
Пренасяме се в света на Захарий Зограф - един от прочутите майстори иконописци от периода на Българското Възраждане. Личност, която полага основите на светското изобразително изкуство у нас. Прави го с безспорния си талант, проникновение, със смайващи изкусност и изразителност на образите. Неговият характер и житейски събития обаче продължават да..
Стара София в спомени от Златния фонд на БНР, записани от актьори. Както и записки на софиянци. Началото е с дошлата в столицата от Пазарджик г-жа Рада Киркович, след нея слушаме спомени на Христо Златарев. Разбира се, не пропускаме и тези на Михаил Тенев, Тодор Влайков, Иван Вазов и Елисавета Багряна. Какво е мислел Дондуков за джамиите и какво е..