В основата на разговора ще бъде поредицата от три тома „Неизвестно за известни български родове“ на журналистката Мариана Първанова.
Тя е проучила, описала фамилни истории, които е научила от 121 наследници на политици, писатели, художници, театрали, банкери, учени, инженери, търговци, военни, които са определяли развитието на България през последните 130 години.
Всъщност съм се виждала с около 200 души за 3 години и половина. Започнах от приложението „Софиянец“ във в. „Нощен труд“ по идея на главния редактор Пламен Каменов.
Покрай разказите за улици и знакови места Мариана Първанова се запознала с интересни хора, за които не била и чувала, въпреки образованието ѝ (история).
Идеята очевидно е била благодатна. Трудното е било в убеждаването на наследниците да говорят и че описаното ще бъде достоверно. С някои от тях срещите продължили години наред…Музеят на София, както и ДА „Архиви“ също са помогнали.
Търсех по-необичайната гледна точка, търсех личните истории, които обикновено не влизат в учебниците.
Най-много се гордея с родовете на Бурови (никога не са давали изявления пред журналисти) и с племеничката на Иван Вазов - Бинка. Провокацията беше моя статия, в която развенчавах мита, че Атанас Буров е най-големият наш банкер. Всъщност това е бил брат му – Иван Буров. Атанас е политикът… Бинка Вазова пък беше на 93 години.
Книгата предизвиква интерес у читатели и ценители на историята, но тя стимулира и други автори и изследователи да напишат книги за София и нейното минало, за личности и места в града.
Сред хората, които са дали и направили много за София Мариана Първанова открои Димитър Петков – министър-председател и съратник на Стефан Стамболов, сред местата – ул. „Московска“ и знакови сгради по нея, както и някои заведения – кръчми, кафенета и клубове.
Според нея през последните години София се е променила в положителна посока, не е като през 90-те години или първите 10 след 2000 г.. Днес, когато се възстановяват сградите или се създават нови, това се съобразява с архитектурния контекст и духа на съответното място в София.
От 23 до 26 ноември 2024 г. между 16.00 и 22.00 ч., в Културно пространство "Бобина", ще бъде представена експерименталната аудио-визуална инсталация на режисьорката Златина Тенева "Вечерята". Спектакълът проследява завихрянето на семеен конфликт, в който детето неволно се оказва не само наблюдател, а и участник. Инсталацията преплита кино и..
"Контрасти" - изложба, в която си дават топла приятелска среща живопистта и музиката. На 22 ноември известният български художник Панчо Малезанов ще открие съвместна изложба с много обичания български музикант и джазмен Васил Петров. Художникът има зад себе си 30 самостоятелни изложби за малко над 30 години, близо 30 участия в общи художествени..
Пред днешния ден Френско-българската търговска и индустриална камара организира посрещане на новото божоле в София, съобщават от камарата. По стара френска традиция всяка година в третия четвъртък на месец ноември се посреща първото младо вино "Божоле" . Вече близо 20 години тази традиция се спазва и в България. Основна заслуга за провеждането на..
Пет задължителни насоки за проектиране и ремонт на улици и градска среда, които да гарантират безопасност, функционалност и естетика, предлагат общинските съветници от групата на "Продължаваме промяната-Демократична България и Спаси София". Мерките са обособени в групи: - Пътната безопасност или ясно обозначени пешеходни пътеки,..
Летище София работи нормално при зимни условия, съобщават от пресцентъра на аеропорта. Извършват се процедури срещу обледеняване на самолетите. Летище София призовава пътниците да идват поне два часа по-рано на терминалите преди пътуване.
Условията в планините не са подходящи за туризъм, съобщават от Планинската спасителна служба (ПСС) на Българския Червен кръст (БЧК). Времето е ветровито и облачно. На повечето места има минимална снежна покривка - между 1 и 6 см. Лифтовите съоръжения в курортите не работят заради силния вятър. Няма регистрирани инциденти с туристи през последното..
В началото на месец октомври, Агенция за онлайн маркетингови проучвания извърши национално-представително изследване, което цели да определи навиците и мотивацията на онлайн потребителите. Данните показват, че има три основни категории купувачи – прагматични, спонтанни и неутрални потребители, каза пред Радио София маркетологът Даньо..