Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80

Паметта - наръчник за управление

Снимка: Pixabay
Паметта е определяща за нашето битие, тя е основният пространствен ориентир и компас в живота ни, ако започнем да я губим, това е едно от най-ужасяващите загуби на личността. “Паметта е личният дневник, който всички носим със себе си”, казва Оскар Уайлд. За това как да запазим паметта си говори Светлана Минева, редактор на книги, свързани с функционалната памет.

“Паметта е не просто способността да запомняме, но и възможността след това да ги извлечем, когато на нас ни трябват. Първо трябва да бъдем впечатлителни, да забелязваме определени неща около себе си, които след това могат да ни свършат работа”. Ние виждаме много неща, но запомняме само това, което ни е впечатлило.

Паметта се дели на краткотрайна и дълготрайна, като краткотрайните ни спомени са свързани с ежедневните неща, които виждаме и ни впечатляват. Упражненията за краткотрайна памет, всъщност целят да ни накарат да бъдем по-впечатлителни.
Неприятните мисли, свързани с вечния въпрос “Изключих ли ютията преди да изляза?” са свързани с рутината. Това, което е станало рутинно за мозъка, не провокира повишено внимание и така се получава “бяло петно”.

Един от пътищата да се засили паметта (и да намалеят “белите петна”) е визуализацията. Повечето хора запомнят повече, когато четат - около 80% от паметта ни е т.нар. визуална памет. Това е и причината хората, които гледат повече телевизия да имат по-слаба памет от хората, които четат. 
Трик за запаметяване е т.нар. “Умствено око” - това е да си правите асоциации за определени неща, за да можете да ги запомните (например двойката прилича на лебед, нулата има формата на геврек, а единицата прилича на свещ).

Близък до проблема с паметта, е проблемът с концентрацията. Обикновено причината за лошата концентрация е, че не се замисляме за прочетеното и за това кое е най-важното, т.е. тук вече трябва да проявим селективна памет. Това може да се тренира, като от един текст се отделя най-важното, второстепенното и това, което е излишно. Концентрацията обаче им отношение и към общото ни състояние - дали сме се наспали, нахранили, дали спортуваме, както и това дали пушим. Доказано е, че пушачите имат по-лоша памет и по-трудно се концентрират от хората, които не пушат.

За учениците, които трябва да запомнят много информация е много важно да запомнят правилно, а това става с график, който се спазва. 25 минути трае най-добрата концентрация, затова графикът на учене е 25 мин. учене, пет минути почивка. Доброто учене включва 4 такива пасажа по 25 мин. След тези два часа е хубаво да има една по-голяма почивка от 20 минути.

Друг масов проблем е помненето на имена. Обикновено хората, които помнят добре числа, са много лоши физиономисти. Има си трик за запомняне на имена - при запознанство е хубаво да разгледате добре новия си познат, в повечето случаи има нещо характерно за лицето му (бенка, широк нос, красиви очи), и е хубаво да споменете името му поне три пъти.

Има и музикална памет. Всички музиканти я използват постоянно - тя е съчетание между визуалната памет, слухова и кинетична памет. Развитието на тази памет при музикантите става след ужасно много упражнения и слушане на едно и също произведение, изпълнено от различни изпълнители. Свиренето на музикален инструмент може да се използва като упражнение при по-възрастни хора, за да подобрят паметта и концентрацията си, а също и за повишаване на интелигентността дори.

Стратегия за тези, които учат нови думи от чужд език е развитието на кинетичната памет с писане на думите на ръка, както и флаш картите (картончета с изписана дума от едната страна, а от другата страна значенията ѝ). Може да се правят флаш карти и за цели изрази, както и контекста, в който са използвани. Тези флаш карти позволяват и да учите постоянно дори и на улицата.

Зубренето може да бъде и полезно. В Япония се възприема като част от обучението, докато за нас, а и за Западна Европа се отрича напълно и не се толерира. Важно е да се знае, че когато човек разбира това, което учи, то със сигурност ще стане част от дълготрайната му памет, докато зубренето не може да трае дълго време.

За развитието на топографската памет е хубаво да сме внимателни и да забелязваме покрай какво минаваме.
Важно е паметта да се тренира постоянно, защото когато не се използва в пълния си капацитет мозъкът започва да атрофира, по тази причина се препоръчва на възрастните хора да решават кръстословици, судоку, и др. логически задачи - важното е да провокираме мозъка си.

Може да се използва и техниката “метод на мисловната паяжина” - когато трябва да организирате например сватба, записвате в средата на листа сватба и правите връзки с други важни елементи, свързани със сватбата - купуване на пръстени, рокля и пр.
Чуйте целия разговор в звуковия файл.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Над 75 000 шофьори са заснети да карат с превишена скорост

Няма тежки пътнотранспортни произшествия със загинали студенти или участници в студентския празник по време на акцията, чийто акцент бяха именно младите хора. Това съобщиха на брифинг гл. инспектор Димитър Мичев и инспектор Мария Ботева от отдел „Пътна полиция“. В рамките на акцията са реализирани общо 222 специализирани полицейски операции, от..

публикувано на 11.12.19 в 18:17

Не подценявайте планината, предупреждават от ПСС

Планинската спасителна служба е в техническа и тактическа готовност за предстоящия зимен сезон. Всяка година се увеличава броят на акциите на Планинската спасителна служба, както и случаите на оказана помощ на ски писти, обяви председателят на Планинската спасителна служба - ПСС Веселин Ганчев . Към 10 декември броят на сигналите е 2379, като се..

публикувано на 11.12.19 в 17:51

"Отбор на надеждата" на девето световно първенство

„Отбор на надеждата“ ще вземе участие на девето поредно световно първенство по футбол за бездомни хора. Кандидатурата му беше одобрена от организатора на турнира, а именно шотландската фондация Homeless World Cup. „Спортс Мениджмънт България“ ще излъчи мъжки отбор, който да представлява България на световния шампионат във Финландия през 2020 г...

публикувано на 11.12.19 в 17:36

Чърчил и Оруел като борци за свобода

Какво е общото между личностите и животите на Уинстън Чърчил и Джордж Оруел? Трябва да сте достатъчно запознати, за да отговорите бързо и точно. И двамата днес са със запазено място в британската и световната история и литература. Оруел е известен с проницателната си сатира „1984“, както и с „Фермата на животните“. Чърчил повечето хора..

публикувано на 11.12.19 в 17:33

Детегледачката, която влиза в нашия дом

Много предизвикателства поставя пред нас съвременният свят, ангажирани сме с работа, обществени каузи и различни социални дейности, но децата изискват 100 процента от вниманието ни. Какво обаче трябва да правим, когато се налага да изпълним поет ангажимент или да бъдем на работа, а не разполагаме с баба или дядо под ръка. Да се доверим ли на грижите..

публикувано на 11.12.19 в 17:22

Благодарение на „Българската Коледа“ Елизабет ходи на рехабилитация

10-годишната Елизабет Станчева от Костинброд  прави първите си стъпки едва на тази възраст, благодарение на чужда помощ. Тя е с детска церебрална парализа и е едно от децата, на които инициативата „Българската Коледа” дарява средства за лечение. Заболяването ѝ представлява настъпило пренатално увреждане на централната нервна система. То засяга..

публикувано на 11.12.19 в 16:49

13-годишният Виктор ходи на логопед с помощ от "Българската Коледа"

Едно от децата, което се нуждае от помощ от инициативата "Българската Коледа", е 13-годишният Виктор Орлин Вълчев. Момчето е с детска церебрална парализа, агенезия на корпус калозум или нарушение в развитието на мозъчната структура между двете полукълба, както и вътрешната хидроцефалия (повишено вътречерепно налягане). Миналата година Виктор е..

публикувано на 11.12.19 в 16:17