Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пламен Таушанов:

Трябва да се оценява и да се заплаща извършването на дейност, а не клиничната пътека

Пламен Таушанов – Председател на Управителния съвет на БАЗП
Снимка: Ани Петрова

“Най-важният въпрос в здравната система, е че трябва да се оценява и да се заплаща извършването на дейност, а не клиничната пътека, процедура и т.н., т.е. какво е свършено. Това каза Пламен Таушанов - председател на УС на Българската асоциация за закрила на пациентите.

Според него, за да започне да се заплаща трябва да има разписани процедури по тази дейност, т.нар. “протоколи на поведение”, а такива няма. В момента НЗОК плаща по клинични пътеки, по някакъв алгоритъм, а това, според него, е несериозно.

Той е на мнение, че еднакво се заплащат от касата и изследванията, правени в скъпи и добре оборудвани болници, и в такива, с много стара техника, а това също е неправилно. От повече от 5 години е доказано, че изследванията, правени в страната, в повечето случаи са недостоверни и трябва да бъдат повторени в столична болница.

“Вече два пъти слушахме проекти на министъра на здравеопазването за нов здравен модел. Още при тези обсъждания стана ясно, че основното усилие е да се съсредоточим откъде да идват пари, дали от застрахователи да се включат допълнително пари и какво да прави пациентът, но същественият въпрос, който не се разреши от тези модели, е как да се подобри реално качеството на оказваната медицинска помощ, как пациентът по-малко да плаща и ако доплаща да знае за какво доплаща”, коментира Пламен Таушанов.

Според него големият проблем е, че българският пациент не знае какво да очаква, тъй като не е информиран за методната диагностика, която ще му бъде приложена, защо е избрана, кои са методите на лечение, какви са рисковете, каква е успеваемостта и пр. Според съществуващата правна система у нас, когато пациентът е напълно информиран за лечението, което ще му бъде приложено, за всички рискове и т.н., тогава се разпределя отговорността. У нас обаче пациентът е фалшиво информиран, т.е. щом се е подписал, значи е съгласен, коментира Таушанов.

Според него липсва изначално идея пациентската асоциация да бъде включена като участник в процеса, финансиран от държавата, от еврофондовете, за информиране на пациентите. Това е оставено да се случи на ниво лекар-пациент или лечебно заведение - пациент. Тези, които обръщат внимание на това информиране са частните лечебни заведения, защото искат да имат добри взаимоотношения с пациента и той да бъде доволен, допълва той.

Таушанов коментира и, че в страната ни все още липсва и възможност за второ мнение, което в западните страни е търсено, защото се разпределя отговорността за поставената диагноза и съответно за методите на лечение на пациента. Това второ мнение е свързано с финансиране от фонд и трябва да бъде получено в рамките на 24 часа.

Посочи също, че никой не контролира и медицинските лаборатории, които са над 400 в страната.

По темата с фалшивите болнични, той беше категоричен, че никой не би следвало да пипа болничните и да кара работника да плаща първите три дни. По важният въпрос е, че тепърва ще се урежда този въпрос. Това, което вече е факт, е че личният лекар вече не може да дава до 14 дни болничен, а само до 7. Всички лични лекари са категорични, че няма фалшиви болнични. Това, че народът е болен е очевидно и той няма как да не е болен, тъй като едва 38% от населението минава на годишни профилактични прегледи, т.е. самите пациенти не се грижат за здравето си, допълва още Таушанов.

Освен това, според него в здравеопазването не бива да се разглеждат инвестициите в модерна апаратура като разход, защото са свързани с подобряване на диагностиката и лечението на пациентите, или най-общо с подобряване на здравната помощ. В този смисъл държавата и общините са в дълг на обществото, защото не заплащат апаратурата в лечебните заведения, както и заплатата на работещите там. Трябва да има адекватно заплащане на медицинските сестри и на лекарите, защото това е причината тези хора да напускат страната, и да има липса на кадри. Таушанов е на мнение, че трябва да бъде намален броят на лечебните заведения и да се инвестира, ако трябва в медицински хеликоптери, отколкото да се поддържат лечебните заведения на места, без достатъчно кадри и качество на услугата, която се предлага.
Освен това у нас има свръххоспитализация, без това да е нужно, а понякога дори не се търси по-високо ниво на компетентност и това оказва влияние върху здравето на хората в кризисни моменти като инфаркти и инсулти.

Преди пациентът да отстоява правата си, трябва да има система, в която той да ги отстоява и тази система да е гарантирана. И до ден днешен няма законопроект за правата на пациентите. Няма и Фонд за обезщетение на пациенти. Няма органи, които да следят спазването на правата на пациентите. В момента единственият механизъм пациентът да защити правата си е чрез системата за информирано съгласие, допълва той.

Чуйте цялото интервю на Катя Василева с Пламен Таушанов в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Генералният директор на БНР Милен Митев

В основата на Радиото са хората

Генералният директор на БНР Милен Митев за поредното партньорство на БНР с Наградите за бизнес и туризъм и за мястото на БНР като обществена медия: "Подкрепяме наградите, защато имат кауза. Събитието свързва по естествен начин бизнеса с благотворителността. Продължаваме да се борим с разбирането от началото на 90-те, че който прави бизнес е..

публикувано на 04.08.24 в 11:38
Награди за бизнес и туризъм

Въображението те прави добър човек

Наградите за бизнес и туризъм, организирани от Балканска медийна асоциация с подкрепата на Министерство на туризма, за трета поредна година бяха връчени на яхта в Несебър.  Не само представители на юридическия и бизнес свят получиха статуетки, но отличени са и най-успешните компании за туризъм - хотели, ресторанти, туристически агенции и общини,..

публикувано на 04.08.24 в 11:02
Валентин Заяков

Валентин Заяков: туризмът - приоритетен отрасъл

Радиокафе гостува на община Несебър. Говорим за развитието на туризма по южното ни Черноморие и предизвикателсвата през летния сезон. Пръв гост е Валентин Заяков - бивш председател на Комитета за физическо възпитание и спорт, експерт по туризъм и експерт в Народното Събрание в Комисията по въпросите на младежта и спорта: "Несебър е един от..

публикувано на 04.08.24 в 10:24

Историята оживява - Копривщенци в Египет - Масърлиете

Днес разказваме за смели българи, готови да се борят с всевъзможни житейски трудности. В името на по-добрия живот на семействата си, те избират пътя на гурбета. При това в далечен и горещ Египет.  Тези предприемчиви българи от Копривщица наричат масърлиете.  Маср - на арабски език това е името на страната Египет.  Предимно в Кайро и Александрия,..

публикувано на 03.08.24 в 16:00
Проект за комплекс България на Георги и Димитър Фингови

Софийски разкази: Архитектите Георги и Димитър Фингови

Изкуствоведът Теодор Караколев, фондация "Български архитектурен модернизъм" за баща и син Фингови: "По-украсените стилове, като сецесиона са по-популярни от модернизма и затова Фингов-баща е сред най-популярните архитекти у нас. След Пловдив, идва в София и работи заедно с арх. Кирил Маричков по множество проекти, като доста училища в София - като..

публикувано на 03.08.24 в 15:00
Явора и Кен

Адресите на любовта - Явора Стоилова и Кен Нагай

Всички са против брака на внучката на Яворов и потомъка на самурай Явора Стоилова е оперна певица със световна кариера, но у нас е по-известна със забележителните си корени. Тя е дъщеря на племенницата на Пейо Крачолов Яворов и най-ревностна негова изследователка Ганка Найденова и на художника класик Васил Стоилов. Кен Нагай е поет,..

публикувано на 03.08.24 в 14:00
Десислава Желева

Усещане за повече уют

Какви са ползите от воденето на читателски дневник, могат ли и възрастните да водят читателски дневник, какво трябва да съдържа той, съпоставка на книжните читателски дневници и Goodreads.  Събеседник   ни е   Десислава Желева - автор, създател на един от първите читателски дневници за възрастни: "Моята учителка във втори клас ни научи, в..

публикувано на 03.08.24 в 11:42