Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пламен Таушанов:

Трябва да се оценява и да се заплаща извършването на дейност, а не клиничната пътека

Пламен Таушанов – Председател на Управителния съвет на БАЗП
Снимка: Ани Петрова

“Най-важният въпрос в здравната система, е че трябва да се оценява и да се заплаща извършването на дейност, а не клиничната пътека, процедура и т.н., т.е. какво е свършено. Това каза Пламен Таушанов - председател на УС на Българската асоциация за закрила на пациентите.

Според него, за да започне да се заплаща трябва да има разписани процедури по тази дейност, т.нар. “протоколи на поведение”, а такива няма. В момента НЗОК плаща по клинични пътеки, по някакъв алгоритъм, а това, според него, е несериозно.

Той е на мнение, че еднакво се заплащат от касата и изследванията, правени в скъпи и добре оборудвани болници, и в такива, с много стара техника, а това също е неправилно. От повече от 5 години е доказано, че изследванията, правени в страната, в повечето случаи са недостоверни и трябва да бъдат повторени в столична болница.

“Вече два пъти слушахме проекти на министъра на здравеопазването за нов здравен модел. Още при тези обсъждания стана ясно, че основното усилие е да се съсредоточим откъде да идват пари, дали от застрахователи да се включат допълнително пари и какво да прави пациентът, но същественият въпрос, който не се разреши от тези модели, е как да се подобри реално качеството на оказваната медицинска помощ, как пациентът по-малко да плаща и ако доплаща да знае за какво доплаща”, коментира Пламен Таушанов.

Според него големият проблем е, че българският пациент не знае какво да очаква, тъй като не е информиран за методната диагностика, която ще му бъде приложена, защо е избрана, кои са методите на лечение, какви са рисковете, каква е успеваемостта и пр. Според съществуващата правна система у нас, когато пациентът е напълно информиран за лечението, което ще му бъде приложено, за всички рискове и т.н., тогава се разпределя отговорността. У нас обаче пациентът е фалшиво информиран, т.е. щом се е подписал, значи е съгласен, коментира Таушанов.

Според него липсва изначално идея пациентската асоциация да бъде включена като участник в процеса, финансиран от държавата, от еврофондовете, за информиране на пациентите. Това е оставено да се случи на ниво лекар-пациент или лечебно заведение - пациент. Тези, които обръщат внимание на това информиране са частните лечебни заведения, защото искат да имат добри взаимоотношения с пациента и той да бъде доволен, допълва той.

Таушанов коментира и, че в страната ни все още липсва и възможност за второ мнение, което в западните страни е търсено, защото се разпределя отговорността за поставената диагноза и съответно за методите на лечение на пациента. Това второ мнение е свързано с финансиране от фонд и трябва да бъде получено в рамките на 24 часа.

Посочи също, че никой не контролира и медицинските лаборатории, които са над 400 в страната.

По темата с фалшивите болнични, той беше категоричен, че никой не би следвало да пипа болничните и да кара работника да плаща първите три дни. По важният въпрос е, че тепърва ще се урежда този въпрос. Това, което вече е факт, е че личният лекар вече не може да дава до 14 дни болничен, а само до 7. Всички лични лекари са категорични, че няма фалшиви болнични. Това, че народът е болен е очевидно и той няма как да не е болен, тъй като едва 38% от населението минава на годишни профилактични прегледи, т.е. самите пациенти не се грижат за здравето си, допълва още Таушанов.

Освен това, според него в здравеопазването не бива да се разглеждат инвестициите в модерна апаратура като разход, защото са свързани с подобряване на диагностиката и лечението на пациентите, или най-общо с подобряване на здравната помощ. В този смисъл държавата и общините са в дълг на обществото, защото не заплащат апаратурата в лечебните заведения, както и заплатата на работещите там. Трябва да има адекватно заплащане на медицинските сестри и на лекарите, защото това е причината тези хора да напускат страната, и да има липса на кадри. Таушанов е на мнение, че трябва да бъде намален броят на лечебните заведения и да се инвестира, ако трябва в медицински хеликоптери, отколкото да се поддържат лечебните заведения на места, без достатъчно кадри и качество на услугата, която се предлага.
Освен това у нас има свръххоспитализация, без това да е нужно, а понякога дори не се търси по-високо ниво на компетентност и това оказва влияние върху здравето на хората в кризисни моменти като инфаркти и инсулти.

Преди пациентът да отстоява правата си, трябва да има система, в която той да ги отстоява и тази система да е гарантирана. И до ден днешен няма законопроект за правата на пациентите. Няма и Фонд за обезщетение на пациенти. Няма органи, които да следят спазването на правата на пациентите. В момента единственият механизъм пациентът да защити правата си е чрез системата за информирано съгласие, допълва той.

Чуйте цялото интервю на Катя Василева с Пламен Таушанов в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 30.01.25: Миграция, апорофобия. Сътресения в света и пропуснати от България възможности

Коментаторите на "Форум" тази седмица -  Георги Захариев  и  Алексей Пампоров , днес се спряха на следните теми: В София застроява ли се много или това е мит? Ще оцелее ли сградата на "Балкантон" - стълбът на музикалната индустрия от времето на социализма? Днес хората на ул. "Московска" 33 (адреса на Столичната община) станаха свидетели на..

публикувано на 30.01.25 в 18:35

Защо в България интересът към приемната грижа намалява?

Общественият интерес към приемната грижа намалява, докато все повече деца се нуждаят от нея, показват данните на Националната асоциация за приемна грижа. Какви са причините за това?  В предаването "Ритъмът на столицата" събеседници  по темата са Александър Миланов изпълнителен директор на Националната асоциация за приемни грижи, и Надя..

публикувано на 30.01.25 в 18:11
Снимката е илюстративна, архив.

Проблем с маршрутно-компютърната система на Централна гара София затруднява влаковото движение

Движението на влаковете на Централна гара София е затруднено заради проблем с маршрутно-компютърна централизация, съобщиха от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Системата осигурява движението на влаковете в част от гарата, допълниха от компанията. Работи се по отстраняването на повредата. От 12:40 часа до момента влаковете..

публикувано на 30.01.25 в 17:29
Проф. Свилен Маслянков

Проф. Маслянков: За скрининг на рака на гърдата у нас трябват усилия и взаимодействие на институциите

До 1 февруари в София се провежда Националната конференция по хирургия на гърдата, посветена на темата "Съвременно мултидисциплинарно поведение при карцином на гърдата" . Събитието е с международно участие и събира водещи специалисти в областта на хирургията, онкологията и мултидисциплинарното лечение. Специалисти и учени ще..

публикувано на 30.01.25 в 16:20

Най-доброто от предходния археологически сезон в изложбата "Българска археология" в НАИМ-БАН

Националният археологически институт с музей при БАН преди дни представи находки от два емблематични български археологически обекта от Хераклея Синтика край местността Рупите и Могила 1 в землището на с. Капитан Петко Войвода, община Тополовград. Експонатите ще бъдат представени в изложбата „Българска археология“, която се организира традиционно от..

публикувано на 30.01.25 в 16:05

73% от българите живеят от заплата до заплата без да могат да спестят

Само 6 на сто от българите оценяват личния си стандарт на живот като по-скоро висок (все пак има ръст от 2%), малко над половината го определят за среден (53%), а 28 на сто смятат, че водят нисък стандарт на живот . Това показва национално представително социологическо проучване на изследователския център "Тренд" по поръчка на..

публикувано на 30.01.25 в 15:15
Тони и диджей Силвър

Тони и DJ Силвър пуснаха ремикс на "Всичко било е насън"

"Всичко било е насън" е най-големият хит , изпят преди години от певицата Тони преди години.  Сега песента се завърна ремиксирана, за да я чуе съвременното младо поколение. За новото звучене на емблематичното парче Тони и диджей Силвър Иванов разказаха в предаването "Добър вечер, София". Назад във времето, когато Тони стана..

публикувано на 30.01.25 в 15:13