Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Саксофонистът Дибанго е първата джаз звезда, жертва на коронавируса

Маню Дибанго
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Маню Дибанго е първата световна звезда, жертва на коронавируса. Хоспитализиран от седмица в Париж, на 24 март 86-годишният саксофонист, композитор и посланик на ЮНЕСКО отпътува към вечността.

Музиката му отдавна е там. Най-известното му парче, „Соул Макоса излиза почти на шега като обратна страна на сингъла, който пише в 1972 г. за камерунския национален футболен отбор за Панафриканското първенство. Година по-късно след значителни продажби на плочата, Маню покорява сцената на парижката „Олимпия“. По същото време един нюйоркски диджей попада на нея в Париж и пътят към световната слава е открит.

Майкъл Джексън открадва парчето в „Трилър“ („Wanna be starting’ somethin’), но се стига до извънсъдебно споразумение между него и автора. Парчето впоследствие е използвано и от други поп-звезди като Риана и Дженифър Лопес. Самият Маню му прави варианти в ритмите на румбата с кубинците от „Куартето Патриа“, регето (с „Афросаунд Машин“). Но едно от най-завладяващите изпълнения на оригинала е с формацията на Тито Пуенте и Селия Крус „Фаниа ол-стар“, с които работи малко след дебюта си в “Аполо Тиътър“ в Ню Йорк. При срещата ни с Тито Пуенте в края на 90-те на един МИДЕМ в Кан, със смях той ми каза, че първият истински африканец в „афро-салсата“ му е бил именно Маню, който освен на саксофон, свири и на мандолина и перкусии и разбира се, пее.

Еманюел Дибанго е роден в Дуала, Камерун. На 15 години баща му го изпраща с 3 кг кафе да учи във Франция. Музиката го привлича повече от успешния завършек на образованието, избите на Сен-Жермен преливат от джаз и не след дълго той се качва на сцената на небезизвестния клуб „Табу“ (всичко това е по времето на друг наш любимец, Борис Виан, но няма документирана среща между двамата, Виан е с 14 години по-голям). В началото на 60-те Маню вече е част от формацията на Жозеф Кабаселе, автор на знаковата за независимостта на младите африкански държави “Independence Cha Cha”. Каузата на свободата и прогреса завинаги остава присъсрце на Маню, който се включва в кампанията в подкрепа на Нелсън Мандела. Обявен е от ЮНЕСКО за артист на мира, а една от последните му изяви като ангажиран творец е в проекта „Никога повече ебола“. В парчето той пее „да изолираме еболата, а не хората“. Все пак, плейлистът ни завършва с “Vaya con Dios” – отново с афро-кубинските музиканти от квартет „Патриа“ с „кръстника“ ни Елиадес Очоа.

Почивай в мир, маестро!


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 17.04.24 в 12:05
Фантомът на операта

Отзвук от “Фантомът на операта“ в НДК

35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..

публикувано на 16.04.24 в 09:42

“Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър на софийска сцена

Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК.  Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..

публикувано на 11.04.24 в 14:25

Тромбонист от Датския радиооркестър с майсторски клас в София

В „Радиокафе“ в четвъртък гостува Ларс Карлин, роден в Швеция, понастоящем първи тромбонист на Симфоничния оркестър на Датското национално радио. Той е в България по покана на сдружението „Брас перспективи“, представено от Атанас Карафезлиев, който пък е първи тромбонист на Симфоничния оркестър на БНР, така че в студиото ни бяха представени цели..

публикувано на 29.03.24 в 14:05
Финалът на международния конкурс беше вчера

Певци от Двореца на децата спечелиха големи награди в Малта

Голямата награда на Международния музикален конкурс "Златният глас" в Малта в две от категориите спечелиха младите изпълнители от Националния дворец на децата.  За БНР вокалният педагог Светлана Струнджева даде подробности за представянето на децата: "Нашите представители от Националния дворец на децата в лицето на вокална формация "Sweet teens" беше..

публикувано на 25.03.24 в 13:51

Детският хор на БНР с Пролетен концерт в зала "България"

Световната слава на българското певческо изкуство е безспорна. Детският хор на БНР, със своята 64-годишна история, вече има легендарен статут у нас и на световната сцена. Певческата формация е изнасяла концерти на почти всички континенти, с репертоар от ренесансови до съвременни композиции. Ню Йорк, Вашингтон, Лондон, Париж, Берлин, Москва, Виена,..

публикувано на 21.03.24 в 17:25