Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

"Джаз-фокус 65" се събраха на небето при Радой

| обновено на 27.03.20 в 15:37
Снимка: БГНЕС

Преди четири десетилетия и нещо си купих първия албум на квартета на Симеон Щерев, който пазя и до ден-днешен. Може би съм си мечтал, че някой ден ще се запозная с Банана, с Марио и останалите – вече имаше джаз-срещи в София. От синовете на Радой Ралин, с които бяхме съученици, знаех за предисторията около работата на същите музиканти (Марио още учи и не е с тях в състава, но ги гледа по репетициите) с баща им в документалното кино, откъдето и името им „Джаз-фокус 65“. Не помня лично изпълненията им на младежкия фестивал през 1968-а, когато взимат златен медал преди Ленинградския диксиленд – бил съм само на осем. Но впоследствие в разговорите ни с доайена на българската джаз-критика Владо Гаджев идват подробностите, които е важно да не се забравят, щом иде реч за хора като Милчо, Банана и компания.

Най-важното е, че те, за разлика от много епигони на класическите джаз-жанрове във времето, когато и бибопът е отминал зенита си, са с една идея напред от времето си. И ако Милчо е достатъчно силен в пренасянето на традиционните български ритми в джаз-идиом, класическите реинтерпретации на Банана във формацията им са на и над световно ниво. „Бадинерата“ на Бах в тяхната версия и най-вече импровизациите на флейта са дори по-свежи от съвременниците си „Суингъл Сингърс“, да не говорим за Жак Лусие (до Кийт Джаретс концерта му върху „Добре темперираното пиано“  има още десетина години). След първия самостоятелен успех на Симеон Щерев на фестивала „Ост-Вест“ (Нюрнебрг 1967), голямото международно признание за формацията „Фокус 65“ не закъснява. И то благодарение на тогавашния директор на БНР Богомил Нонев – до радиото е отправена покана за участие на музиканти в предстоящия международен преглед на джаз-формации в Монтрьо, който две години по-късно се превръща в еталон за джаз-фестивал и фестивален туризъм. В спомените си, публикувани в 1998 и цитирани от Владо Гаджев в книгата му, Нонев разказва как се е опитал да направи всичко възможно да запази квартета, с който Радиото има сключен договор за записи. В Монтрьо музикантите ни са посрещнати с възторг и се връщат с наградата на критиката, нещо което Клод Нобс, основател и директор на Монтрьо джаз-фестивал, още при първата ни среща в 1996 като разбра, че съм българин, не пропусна да изтъкне още в началото на разговора.

Директорът на най-авторитетния американски джаз-форум в Монтерей, Джордж Уейн има идея в 1970 „Фокус 65“ да свирят на фестивала, където започва международната слава на Банана с Хърби Мен – явно възможността за събиране на най-добрата американска с най-добрата европейска джаз-флейти е била достатъчно привлекателна. В предишната 1969, западногерманската компания MPS издава запис на бандата на Милчо и Банана, получил най-добри възможни отзиви от европейското джаз-гуру Йоахим-Ернст Беренд: „Щерев владее до съвършенство цялото богатство от традиции на своите родни Балкани“ (стр. 323 на френското издание “Le grand livre du jazz” (Livre du poche). Репресивната комунистическа власт не допуска целия състав да пътува във ФРГ (на новия басист Теодосий Стойков е отказан задграничен паспорт), единствено Симеон Щерев участва в концерта с тромбониста Алберт Мангелсдорф и саксофониста Джон Сърмън. В следващата година Банана свири с Чик Кърия на фестивала във Франкфурт. В същата година свири и с Майнърд Фергюсън на фестивала в Западен Берлин и става част от формацията около Бошко Петрович “Non-convertible eastern all stars‘,

От 1968 до 1973 Симеон Щерев е неизменно в топ-3 на най-добрите световни джаз-флейтисти в класацията на изданието на Международната джаз-федерация „Джаз-Форум“, а немското „Джаз-подиум“ му отрежда първото място в Европа за 1971.

В плочата, с която започнах, Банана включва свои парчета, препрочит на „Господин Мишокът“ на Чик Кърия, както и пиеси на Марио Станчев и Стенли Кларк. Не е за подминаване и солото му на флейта в една от най-обичаните песни на Бате Гошо Минчев, „Снегът на спомена“. Когато с Иво Кицов и Румен Янев замисляхме първото „Цвете за Гошо“, Банана с удоволствие прие поканата да се включи във версията, която Камелия Тодорова направи на парчето с пианото и аранжимента на Живко Петров (тогава Димо Димов го нямаше в България та и макар и приблизителна, цигулковата партия бе изсвирена от тогавашния френски посланик). Това бе и единствената ми работа като копродуцент с Банана, но и тя ми е достатъчна, за да кажа с чиста съвест – да, това бе творец, който постави България на световната джаз-карта.

Респект и Вечна памет, Маестро!

Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Най-щастливите хитове са на ELO, "Куийн", "Би Джийс", АББА...

Хитове на "Куийн", "Би Джийс" и Рик Астли са сред най-щастливите песни, издавани някога, пише в. "Дейли стар", позовавайки на допитване, направено във Великобритания. Все пак, на първо място в класацията на Radio Gratest Hits e хитът от 1978 година на Илектрик лайт оркестра"  Mr Blue Sky. За нея са гласували една пета от анкетираните.  Допитването..

публикувано на 27.05.20 в 15:32

Джими Коб отиде с палките си при Майлс Дейвис

Джими Коб - последният останал от легендарния секстет на Майлс Дейвис, ни напусна на 91. Барабанистът, чийто почерк остава в историята най-вече с най-продавания джаз-албум на всички времена - "Kind of Blue" (1959), е до Майлс в най-важните му творби по същото време: "Porgy and Bess" ('59), "Sketches of Spain" ('60), "Some day my prince will come"..

публикувано на 26.05.20 в 14:18

Роби Уилямс се събира с другите от "Take That" на 29 май за благотворителност

„Мисля, че парите не трябва да съществуват . Комунизмът не работи, капитализмът не работи, мисля, че всичко това предизвиква разделение и е много, много вредно. Иска ми се да има друга реалност, в която нищо от това да не съществува.'' Това заяви Роби Уилямс, въпреки че има богатство от около 200 милиона паунда. 46-годишният певец..

публикувано на 26.05.20 в 13:38

Три стента поставиха на Брайън Мей след инфаркт

Китаристът на „Куийн“ Брайън Мей разкри, че е бил в болница след претърпян инфаркт. Във видео, публикувано в Инстаграм, Мей разкри, че освен, че е наранил крака си при инцидент в градината си по-рано този месец, той наскоро се е сблъскал със сериозни сърдечни проблеми. 72-годишният музикант описа "сагата" за инцидентите, сполетели го през май, цитиран..

публикувано на 25.05.20 в 16:12

Кубинска вълна с Орландо Марака Вайе, Омара Портуондо, Ана Карла Маса

"Слънчев джаз+" на 24 май започва с композиция на Събин Тодоров, чийто албум "Археология" представихме наскоро - от там слушаме още една негова композиция, "What a mess" . Продължението е на кубинска вълна с флейтата на Орландо Марака Вайе - "Tumbao a lo Paganini (Tributo a Roberto Ondina)" и  "Descarga pachanga (Tributo a Belisario Lopez)" и..

публикувано на 24.05.20 в 07:25

От лятното турне на Васко Василев остава само концертът в София

Васко Василев отменя лятното си турне в страната, съобщиха от екипа на цигуларя. Няма да се състоят концертите в Пловдив, Плевен, Варна, Разград, Силистра и Севлиево, сумите от продадените билети ще бъдат възстановени. Засега остава единствено концертът в София - на 21 декември в зала 1 на НДК . "За мен като артист, както и за екипа ми, е най-важно да..

публикувано на 21.05.20 в 18:52
Рей Далтън

Рей Далтън пред БНР: Исках да създам песен, която да ме извиси

Рей Далтън  е от Сиатъл - градът, в който е роден Куинси Джоунс; градът, в който се премества да живее Рей Чарлс, градът на Нирвана. Големият му пробив в музиката също идва донякъде благодарение на Сиатъл, защото от там са и Macklemore , и Райън Луис , а именно като част от тяхната песен Can't Hold Us  Рей Далтън стига до първото място в..

публикувано на 21.05.20 в 16:12