Артисти се събират пред Министерството на културата в сряда (17 юни), за да изразят недоволството си от бавните процедури по програмата за подпомагане на независимите творци.
Тя стартира през април, но голяма част от кандидатстващите все още не са получили плащания, много други изобщо не знаят какъв е статутът на кандидатурите им.
Помощта в размер на 3 минимални заплати е насочена към най-нуждаещите се артисти от независимия културен сектор, които декларират доход под 1000 лв месечно за 2019 година, „за да могат да продължат работата си и реализират творчески продукти след отмяната на извънредното положение“, гласи текстът на програмата.
За целта Министерството на културата задели 2,5 млн. лева още през април за директно финансово подпомагане на творци на свободна практика.
Първата сесия по кандидатстването стартира на 21 април, а в последствие бяха разкрити още две сесии, тъй като заради заложените изисквания се оказа, че помощта стига до твърде малък брой хора.
„Плащанията обаче се бавят, а ние вече четвърти месец живеем без абсолютно никакви доходи“, споделят артистите, които ще изразят недоволството си утре в 15:00 часа.
Един от инициаторите на мирното събиране е Илияна Георгиева, музикант в групата „Dead man’s hat“. По думите й одобрени кандидати, подписали договори, още не са получили нищо, въпреки срока от 2 седмици.
Самата Илияна Георгиева е кандидатствала през втората сесия и още няма никакъв отговор.
„Фактически за нас извънредното положение продължава, защото още не можем да възобновим професионалните си дейности... А никой не ни прави отстъпки, дори от плащане на данъци...“
От Национален фонд „Култура“ информираха, че рамките на първата сесия по програмата за директна финансова подкрепа на независими артисти са подадени 1028 кандидатури, от които 323 са одобрени и трябва да получат стипендии.
Общо за втората и третата сесия са постъпили 261 кандидатури, като срокът за административната им обработка е 19 юни.
Според организаторите на утрешното събиране пред МК един от проблемите за забавянето на процедурите, е липсата на административен капацитет във Фонд „Култура“ и настояват за увеличаване на броя специалисти, които работят по програмата.
Липсата на достатъчно кадри според тях е довело и до различни резултати при оценяването на идентични кандидатури, заради което настояват за тяхното преразглеждане. От Фонд „Култура“ се ангажираха, че ще това ще бъде направено служебно в рамките на третата сесия.
„Друг основен проблем е липсата на регистър на независимите артисти, заради който настъпи такъв хаос в опита на държавата да ни подпомогне в настоящата ситуация“, твърдят творците. Това доведе и до нуждата от непрекъснато променяне на критериите при настоящото кандидатстване, които дори във финалния вариант не успяха да отговорят на нуждите ни“, споделя наблюденията си актрисата Мартина Апостолова.
Един от многото абсурди според нея е прагът от месечен доход от 1000 лв за 2019 година. Алтернативата - безлихвени банкови заеми за артистите, които не отговарят на условията за безвъзмездна финансова помощ, също не сработи, защото повечето банки отказваха кредити на независимите артисти, тъй като не могат да гарантират постоянство в доходите.
„Има огромна пропаст между артистите и МК. По никакъв начин изискванията не бяха адекватни за хората, на които те имаха доброто желание да помогнат. Надяваме се тези хора да се отворят за диалог и покажат с действия, че наистина са на наша страна, а не просто отбиват номер, колкото да кажат „Ето, ние си подкрепихме артистите“. Ще е прекрасно, ако поне в тази сфера поставим началото на един добър пример на общуване между граждани и управляващи.“
Чуйте повече по темата в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..