Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шарганската осмица в Сърбия - влакът, който сбъдва мечти

Снимка: Петра Талева
Шарганската осмица е перлата на сръбските железници. Който е пътувал с Родопската теснолинейка, може би знае за какво усещане става дума. Маршрутът, по който минава шарганското влакче, е уникален със своята природа и бит.

Линията е сред най-живописните на Балканския полуостров. 15 километра, от които две трети - под земята. По тази линия има 22 тунела. Годишно железницата вози над 100 хиляди туристи. Постоянно се инвестира в поддръжката на композицията, а гарите са лъснати до неузнаваемост.

Във влака пътуват хора от цял свят, а ръководител движение на Шарганската железница е Здравка Райович с над 30-годишен опит в железниците, наследила любовта към живота на колела от своя баща, също железничар.

Историята на Здравка, свързана с Шарганската осмица, е още едно доказателство, че човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му.

Имало едно време един теснолинеен влак, който всички с любов наричали Чира – започва разказът за Шарганската осмица. Той си проправял път из внушителните пейзажи на Сърбия и Босна - от Белград към Сараево.

Чира возел всички, а за децата от крайпътните села най-очакваната радост била да излязат в часа, в който влакът минава и да му помахат за късмет.

В средата на 70-те години Чира трябвало да отстъпи път на новите и бързи железници, и бил спрян. Хората се сбогували с него като с близък човек и дълго тъгували. Но филм на режисьорът Емир Кустурица дава нов живот на Чира и сбъдва мечти с Шарганската осмица, както днес се нарича теснолинейката.

Години наред част от тази история е Здравка Райович, която ръководи движението с широка усмивка и сърце.

„Дъщерите ми не поеха по моя път, но може би някой от внуците ми ще го продължи. Хората обичат да се возят на Шарганската осмица, а на нас работата ни харесва, защото предизвикваме усмивки.

Идват туристи от целия свят, а ние се стремим те да бъдат винаги доволни, с добри впечатления и да идват отново. Успехът в работата ни се дължи и на големия ни опит. Това, че с колегите се познаваме много добре като хора и професионалисти ни помага да бъде добър екип.

За да си добър в работата си, трябва да я обичаш и да си отдаден на нея, да правиш всичко от сърце. Като ръководител движение моите задължения са да обединявам и координирам усилията на всички колеги, а те отлично знаят своите отговорности и това какво е сигурност. Наистина не можем един без друг.

Както всички хора и аз много обичам да пътувам, макар да нямам много време за това. Миналата година бях в Чехия, преди това в Унгария, а може би някой ден ще дойда и при вас“, казва Здравка Райович.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 31.01.25: ИИ и следващата технологична революция

В петък водещият Лъчезар Христов и гостите тази седмица  Георги Захариев – основател на Finance Academy, и  Алексей Пампоров - социолог от Института по философия и социология при БАН,  обобщиха всички теми от седмицата и коментираха в добавка: Държавната администрация и това какво се очаква от тях - бюджет, ефективност; Презастрояването в София..

публикувано на 31.01.25 в 18:35

В очакване на нов конкурс за главен архитект на София

Конкурсът за нов главен архитект на София се обещава от август месец. Най-притеснителното е, че има една тенденция за обезличаване на професионалната позиция на главния архитект с лозунги за това, че трябва да има намаляване на презастрояването, да се направят сложни процедури и да се спрат или силно да се намалят издаваните разрешения за строеж,..

публикувано на 31.01.25 в 17:03
Наградената състезателка по художествена гимнастика Красимира Димитрова с Йорданка Благоева

Отличиха младите спортисти в Община Елин Пелин

За седма поредна година  Община Елин Пелин  организира събитието "Спортист на годината“. Бяха излъчени победители в три официални категории -  “Индивидуални постижения“ ,“Отборен спорт“ и “Спортист – любимец на Община Елин Пелин“. Златото в категория за индивидуални постижения грабна състезателката по художествена гимнастика Красимира Димитрова...

публикувано на 31.01.25 в 16:46
Проф. Асен Дудов

Няма генетичен тест, който да покаже, че може да се развие някаква форма на рак

На 4 февруари ще отбележим Световния ден за борба с рака. През 2024 г. оценки на Световната здравна организация показаха, че през 2050 г. броят на диагностицираните случаи на рак в световен мащаб ще се увеличи с до 77% в сравнение с диагностицираните през 2022 г.  По този повод през днешния ден се проведе и дискусия “Иновативни терапии и..

публикувано на 31.01.25 в 16:35
Константин Ковачев и Кубрат Аргилашки

"Спални места" и "Ковачев Live Band" със съвместен концерт на 1 февруари

На 1 февруари, в столичен клуб, бандата "Спални места“ ще изнесе съвместен концерт с "Ковачев Live Band“, на който ще звучи много рок музика. Това е първият концерт за група "Спални места“ за 2025 г., каза пред Радио София Кубрат Аргилашки. "Имаме си и нов басист. С него пишем и нови песни, по нов албум. Решили сме тази година да е ни е..

публикувано на 31.01.25 в 15:53
Георги Иванов - писател, сценарист, драматург

"Бу и Фу и странното нещо на дървото" - за бухалите и децата без умаления, но с умиление

Писател, радиоводещ и сценарист на филми, сериали и театрални постановки, отскоро автор и на книги за деца, преди всичко баща и едно е ясно – харесва му да разнищва отношенията между деца и родители, децата и света около тях. Това е описанието в първата му детска книга "Бу и Фу и странното нещо на дървото“. История, в която става въпрос за..

публикувано на 31.01.25 в 15:22
Отломки от разбилия се самолет

Недостатъчно служители в контролната кула преди авиокатастрофата над Вашингтон

Според правителствен доклад за обстоятелствата около катастрофата, цитиран от “Вашингтон Пост” и “Ню Йорк Таймс”, контролната кула е била с по-малко хора. Имало един човек трафик-контрол, който е работил с хеликоптери и самолети, работа, която обикновено се върши от двама служителя. В заключението на доклада се посочва, че броят на служителите не е бил..

публикувано на 31.01.25 в 15:08